Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Först med klimatmärkt sortiment

Mat.se lanserar nu den största klimatmärkningen av livsmedel som någonsin gjorts och som omfattar cirka 3 000 matvaror.
Klimatdatabasen har tagits fram i samarbete med forskningsinstitutet Rise.

En färsk undersökning visar också att konsumenter är beredda att ändra sina köpbeteenden för att minska klimatpåverkan.
– Med en tydlig CO2e-information i kombination med innovativa lösningar gör vi det enkelt för kunden att jämföra livsmedlens klimatpåverkan. De kunder som vill göra medvetna val kan nu påverka sin matkasses klimatavtryck under tiden man handlar. Vi är otroligt stolta över att vara först med detta, säger Karin Jelkeby, verksamhetsansvarig för Mat.se.

Satsningen är unik då ingen butikskedja har genomfört klimatmärkning av livsmedel i så här stor skala tidigare.
Cirka 3 000 produkter i sortimentet har märkts med egna klimattal med hjälp av en analys baserad på livscykel. Ett flertal parametrar påverkar det slutliga värdet, till exempel odlingsmetod, förädlingsprocess och transport.

Informationen fungerar efter samma princip som jämförelsepris i kronor/kg och enheten CO2e/kg visar vad ett kilogram av det valda livsmedlet motsvarar i koldioxidutsläpp. Mat.se har fokuserat på att märka produkter som köps ofta och i stor mängd.

– Livsmedel står i dag för omkring 25 procent av hushållens totala klimatavtryck, varför förändringar hos konsumenter kan göra stor skillnad. Vi vill vara med och skapa banbrytande förutsättningar för svensk livsmedelshandel och hela livsmedelssektorn och att också visa vägen internationellt när det gäller arbetet med klimatfrågan och FN:s klimatmål, säger Thomas Angervall, enhetschef på RISE.

Satsningen går helt i linje med Axfoodkoncernens omfattande hållbarhetsarbete.
– Slår satsningen väl ut hos kunderna hoppas jag att fler kedjor kan införa motsvarande system, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Presenteras av

Annons

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

Annons

Slappna av i en minut.

Läs mer här.

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.