Först med klimatsmarta sökningar

Nästan 30 procent av kunderna säger ja till att bli utmanade i sina matinköp och byta till andra produkter för att bidra till ett bättre klimat.
Det visar ett forskningsprojekt med klimatsmarta sökningar som Mat.se startat tillsammans med forskningsinstitutet Rise.
De varor man är mest beredd att byta ut är köttfärs, ris och vispgrädde.

Under ett par veckor har e-handelskunderna hos Mat.se på frivillig väg fått anmäla sig till förstudien som ska visa hur villiga konsumenterna är att förändra sitt köpbeteende för att minska klimatpåverkan.
27 procent har hittills tackat ja till att anta utmaningen.

Forskarna på Rise har under en längre analyserat hur enskilda livsmedel och ingredienser påverkar klimatet. Klimatpåverkan mäts i koldioxidekvivalenter (CO2e) och alla livsmedel har fått ett värde uttryckt i CO2e per kilo livsmedel.
Så kan man sedan se påverkan mellan jämförbara produkter som exempelvis att ris har tio gånger större klimatpåverkan än potatis.

I projektet har man identifierat livsmedel med hög klimatpåverkan och lyfter istället fram de klimatsmarta alternativen och på Mat.se kan nu de kunder som vill få hjälp genom den nya tjänsten “klimatsmarta sök” i nätbutiken.
Efter tre veckor visar primära resultat att 32 procent av de som sagt ja faktiskt väljer ett klimatsmart alternativ till köttfärs. Nio byter ut vispgrädde och hela 13 procent väljer ett alternativ istället för ris.

– Genom att ta fram och tydligt synliggöra klimatdata ska svenska konsumenter för första gången aktivt kunna välja varor med lägre klimatpåverkan. Vi vill driva utvecklingen av dagligvaruhandeln i rätt riktning och därmed minska den totala klimatpåverkan, säger Karin Jelkeby, verksamhetsansvarig hos Mat.se (bilden).

När databasen i höst är helt utbyggd kommer en merpart av Mat.ses sortiment vara klimatberäknade.
– För Rise är det övergripande målet att bidra till en mer hållbar konsumtion och produktion av livsmedel i Sverige. Därför är det viktigt för oss att stötta det här projektet med vår kunskap och forskning, säger Britta Florén som är projektledare hos Rise.

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Klassikern pappersbaserat förpackad

Klassikern pappersbaserat förpackad

En svensk klassiker i form av Scan falukorv på 800 g-ring, blir nu pappersbaserat förpackat i en innovation från Mondi, istället för i dagens plast.

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar bygger ett nytt samarbete. Det tar sin utgångspunkt i snögubben Valle som finns på Skistars destinationer och som nu blir glass.

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

En tredjedel svarar ”mer än 50 gånger per dag”, var femte 18-29-åring ”mer än 100 gånger per dag”. Det gäller hur ofta vi svenskar kollar mobilen.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.