Fryst fisk = fler dejter?

Får man fler napp på dejtingplattformar med hjälp av fryst fisk?
Nytt grepp från Axfood och Garant.
Nu hoppas man få napp även hos kunderna.

Kan hållbart fångad Stillahavskummel och Sydlig blåvitling öka chansen att hitta kärleken? Garant provar en lite udda tes i den första kampanjen med Nord DDB.
Garant har tagit fram ett nytt initiativmed namnet “Bra val just nu”.

Först ut är två lite mindre kända fiskarter som är fångade från hållbara bestånd just nu och kommer i ett begränsat antal.
Själva lanseringen av fiskarna skedde i en lite annorlunda kanal; nämligen på profilbilder på dejtingplattformar.
– Folk tenderar att välja lax och torsk av ren vana, så vi behövde hitta ett annat sätt att göra dessa mindre kommersiella arter från sunt bestånd lite mer attraktiva, säger Emma Töpel Hanson på Garant, Axfood.

Idén utgår från en studie som visar att kvinnor ansåg det mer attraktivt med bilder på män som poserar med fisk än de som inte gjorde det.
Nu ville man testa om hållbart fångad Stillahavskummel och Sydlig blåvitling kunde ytterligare öka chansen ”för napp”.

Kampanjen, som går under namnet “Killar med fisk” utgick från killar som hade bilder med fisk på sin profilbild och som fick testa om de uppfattades som mer åtråvärda om de poserandes med Stillahavskummel och Sydlig blåvitling.
Resultatet blev en jätteökning! Ökningen i antalet likes var hela 65,6 % högre jämfört med ökningen i antalet likes med vanlig fisk.
Och när killarna sista dygnet la till “jag gillar hållbar fisk” i copyn tog antalet likes ett sista skutt upp med ytterligare 13,5%.
Dessutom fick några av de som söker kärleken ytterligare hjälp av Garant genom kontaktannonser i sociala medier och köpt media.