Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Fyra av tio drabbas av brott

Fyra av tio företagare har utsatts för någon form av brott.
Vanligast är inbrott eller stöld och fakturabedrägerier.
Det visar en ny undersökning Novus genomfört för Länsförsäkringar.

Många småföretagare lever med mycket otrygghet i sin vardag. Utöver ekonomisk otrygghet – till exempel vad som händer om man blir sjuk, eller om man lyckas få ihop till en vettig pension – är det också många som oroar sig för att utsättas för brott.
I många fall med rätta.

Fyra av tio småföretagare i Länsförsäkringars nya undersökning svarar att de faktiskt har utsatts för brott. Vanligast är inbrott/stöld (54 procent) och fakturabedrägerier (31procent).
– Därför är det som företagare viktigt att sätta sig in i hur man kan skydda sig. I vår undersökning ser vi att det bara är 38 procent som installerat inbrottslarm. Med tanke antalet inbrotts vi ser så är det en relativt enkel åtgärd att ta till, säger Ann Hassel Tano, utredningschef hos Länsförsäkringar.

När det gäller fakturabedrägerier är det jätteviktigt att hålla sig informerad och att regelbundet se över sina rutiner.
– Som företagare kan du bland annat följa polisens tips om de senaste metoderna bedragarna använder, säger Ann Hassel Tano.

Många företagare känner oro för att råka ut för brott. Det man framförallt oroar sig för är inbrott/stöld (46 procent) och dataintrång/databedrägeri (25 procent).
– Kunskap om hur exempelvis bedrägerier sker, kan hjälpa till att mota bort en del av oron. Dataintrång och databedrägerier kan man föröka motverka, dels genom att skaffa sig ett bra basskydd, uppdatera rutiner och utbilda personalen men man bör även se över om man har en försäkring som täcker den typen av brottslighet, säger Ann Hassel Tano.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt

Martina Haag frontar Hemköp

Hemköp fortsätter att knyta kända ansikten och från och till matprofiler till sig i  konceptet ”Från en matälskare till en

Fazer lanserar Svenskt havreris

Ett svenskodlat klimatsmart havreris. Så lanserar Fazer ”Svenskt havreris”, varumärke Frebaco, med en sjättedel av det thailändska risets klimatpåverkan, hävdar

Willys öppnar på Bryggudden

Vilket kaffe man bjuder på vid premiären behöver man kanske inte fundera på. Idag öppnar Willys på Bryggudden i Karlstad

Coop säljer lokalt på nätet

Coop tar nu ett nytt grepp där man lanserar en ”gårdsbutik” online. ”Med den nya gårdsbutiken på coop.se kan man

Tror på svensk servicehandel

Var fjärde s k conveniencebutik försvinner inom tio år, tror man i Danmark. I Sverige är man positiv och tror

Coop lägger ner i Ramnäs

Coop lägger ned sin butik i Ramnäs, Surahammar. Därmed förlorar orten inte bara sin sista butik utan även apotek och

Lidl rekryterar från Ica

Niclas Haglund har fått jobb på marknads och kommunikation hos Lidl Sverige där han ska arbeta som konceptdesigner, art director

Kan få outlet med lyxmärken

En outletby med märken som Gucci och Versace? I lilla Löddeköpinge? Så kan det bli sedan kommunen och Rioja estates

Gratis släp hos Max i Örebro

Max burgers och Freetrailer inleder ett samarbete vid Max restaurang i Lillån norr om Örebro. Som ett utbyggt kunderbjudande erbjuder

Ekomjölk får klimatvänlig förpackning

Skånemejeriernas ekologiska produkter “Hjordnära” får nya kartongförpackningar. De  tillverkas av Elopak och garanteras vara helt koldioxidneutrala. Skånemejeriernas miljösatsning har som

Lidl-bygge ännu inte avgjort

Denna vecka hamnar Lidls planer på att bygga i Karlstad på politikernas bord igen. Lidl har efter två år inte

Superlokal nätmat i konkurs

Man tog in 80 miljoner kr i kapital men fick aldrig ordning på affärerna. Nu går nätmatbutiken Fodi i konkurs

Picards nya i butikerna

Picard lanserar vårens asiatiska sortiment med kryddstarka nyheter. Lanseringsdatum är 12 februari och i butikerna finns 50 asiatiska produkter i

Högsta vinsten någonsin

Det ekonomiska resultat som Lantmännen redovisar för 2019 slår rekord. Resultatet efter finansnetto, strax under 1,9 miljarder kr, är den

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch