Godare fredagsmys – och samvete…

Fredagsmyset ska bli mer klimatsmart.
Nu lanserar Paulig en ny förpackning för Santa Maria tortillas.
150 ton mindre plast blir resultatet av det.

35 procent lägre klimatpåverkan och 150 ton mindre plast.
Det blir de positiva följderna när Paulig gör tortillaförpackningarna hos sitt varumärke Santa Maria mer klimatsmart då en del av plasten byts mot papper.

Varje år säljer Paulig cirka 370 miljoner Santa Maria tortillas, framförallt i Sverige och Norge.
Produkten går dock på export till ytterligare ett antal länder.

– Självklart ger det extra positiv effekt när vi genomför betydande förändringar på en storsäljare som denna. Genom att byta ut en del av plasten mot papper på ovansidan av förpackningen, minskar vi mängden plast med 150 ton. Det motsvarar 6 miljoner halvliters PET-flaskor, konstaterar Pauligs Jenny Odéhn Hejdenberg.

– Samtidigt är det här bara början. Vi jobbar aktivt för att kunna erbjuda ännu bättre förpackningar till både tortillas och andra produkter, påpekar hon.
– Till 2025 ska vi ha ersatt eller tagit bort minst 25% av plasten i vårt produktsortiment och 100% av våra förpackningar ska vara gjorda av återvunnet, återvinningsbart eller förnybart material.

Det finns all anledning för företagen att engagera sig i den frågan eftersom den oroar så många av kunderna.
87 procent av europeerna och 94 procent av svenskarna är oroade över plastmängden enligt en undersökning gjord av Eurobarometern.

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Klassikern pappersbaserat förpackad

Klassikern pappersbaserat förpackad

En svensk klassiker i form av Scan falukorv på 800 g-ring, blir nu pappersbaserat förpackat i en innovation från Mondi, istället för i dagens plast.

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar bygger ett nytt samarbete. Det tar sin utgångspunkt i snögubben Valle som finns på Skistars destinationer och som nu blir glass.

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

En tredjedel svarar ”mer än 50 gånger per dag”, var femte 18-29-åring ”mer än 100 gånger per dag”. Det gäller hur ofta vi svenskar kollar mobilen.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.