Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Gröna veckor hos Matsmart

Vi har sett Black friday och White monday.
Nu blir det Green weeks.
De hittar vi hos Matsmart och har ambitionen om att rädda 200 ton mat från att bli svinnprodukter.

Nu lanseras Green weeks. I en gemensam satsning ska Matsmart och några av Sveriges största matproducenter rädda 200 000 kilo mat.
– Green weeks handlar om att fynda hållbart, säger Karl Andersson, vd, Matsmart.

Med start 18 november och två veckor framåt pågår Green weeks. De gröna veckorna är resultatet av att 16 producenter har dammsugit sina lager efter produkter som är i behov av räddning.
Under en gemensam kampanj tas nu krafttag mot matsvinnet och intresset bland landets producenter har varit stort.

– De producenter vi samarbetar med under Green weeks arbetar alla med tydliga mål kring hållbarhet och hur de ska minska sitt matsvinn. Tillsammans med kunderna, som räddar maten, är producenterna de verkliga hjältarna, säger Karl Andersson.

Totalt ska 200 000 kilo mat räddas – ett högt men inte ouppnåeligt mål eftersom räddningsaktionen kombineras med höga rabatter på populära produkter från välkända varumärken.

Producenterna som deltar i Green Weeks
Alpro, Arla, Bonduelle, Cloetta, Coca-Cola European Partners, Dr.Oetker, Lantmännen Cerealia, Midsona, Nestlé, Orkla Care Sverige, Orkla Confectionery & Snacks Sverige, Orkla Foods Sverige, Reckitt Benckiser, Spendrups, Toms och Unilever.

SENASTE NYHETERNA

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch