Grönt och hållbart ska ge långsiktig vinst Hemköp ser ljuset i tunnel…banans ankomst

Den här satsningen ska gå hem.
Med garanterat nog många köp.
Om man så ska vänta tills tunnelbanan kommer – och Joselin Mellas och Hemköps satsning är långsiktig och hållbar. I lika hög grad som sortimentet, säger hon…

När T-banan kommer ska vi omsätta otroligt mycket pengar, säger Joselin Mella, butikschef för nya Hemköp Nacka Forum.
T-banan ska komma 2025 och då är det hela 58 år sedan politikerna klubbade de första besluten i det som lett fram till det kolossala köpcentrum vi står i denna invigningsdag.
Nacka Forum påminner om historien om Alma, tjejen från Nacka som man inte visste vad man skulle ge för smeknamn.
Att kalla henne ”Nacka-Alma” lät ju inte så trevligt.
Det gjorde det å andra sidan inte att välja ”Alma-Nacka” heller.
Nacka Forum har man däremot vänt på utan invändningar från något håll.
Fram till 13 september 2010, för övrigt en måndag och ingen olycksbringande fredag, hette centrat nämligen Forum Nacka och hade så hetat sedan det öppnades 1 mars 1989.
Då, 1989, ersatte centrat ett gammalt långlivat och mångårigt provisorium av baracker.
Historien om det provisoriet börjar redan 1967 då stadsfullmäktige i Nacka drog upp riktlinjerna för Sicklaöns framtid. Redan året därpå, studentrevoltens 1968, ritade man en översiktsplan för området och i den ritade man in ett stort, modernt köpcentrum.
Så kom Skvaltan till. Det var namnet i slutet av det 1960-tal som såg ett provisoriskt barackcentrum som skulle stå där i 20 år.
Från sprängdeg till deg

Dock inte längre för 1986 sprängdes den första biten ur berget, 8 oktober samma år togs första spadtaget och 1 mars 1989 kunde Forum Nacka välkomna sin första kund.
Anläggningen, idag ägd av Unibail-Rodamco som driver nio köpcentra i Stockholmsregionen och anser Mall of Scandinavia som juvelen i den kronan, kom dock aldrig att heta något annat än Nacka Forum bland folk och 13 september 2010 blev det alltså det officiella namnet.
Så kan det gå.
51.700 kvadratmeter finns i uthyrningsbar yta oberoende av namnet och på dessa kvadratmeter har man alltså pytsat ut cirka 150 butiker, 20 restauranger och caféer men ändå fått plats med sådant som bank, sjukvård, mäklare och annat.
Samt ett Hemköp som denna dag i februari 2017 bjuder in till en invigning där butikschef Joselin Mella och hennes medarbetare slår på stort och visar upp en fräsch, intagande butik.
En tuff satsning.

Tuff marknad

Inte minst i den här delen av regionen där City Gross öppnat på Värmdö och Paradiset i Siroccohuset i Sickla och där Ica Maxi, en av landets mest lönsamma stormarknader, finns bara 400 meter bort.
2013 flydde Coop fältet och konstaterade att situationen var för tuff och sedan dess har Willys, Hemköps ”syster”, i bottenplanet av Nacka Forum varit centrats enda dagligvaruaktör.
I lokaltidningen NVP förklarade nya hemköps butikschef Josefin Mella hur man ska klara konkurrensen.
– Vi är mer personliga. Hos oss kan du snabbt handla mjölk, om du saknar det. Dessutom tror jag att kunderna kommer att tilltalas av vårt fokus på hållbar mat.
Och man kan lika gärna se det som att lillasyster Hemköp har konkurrensfördelar mot storasyster Maxi ur andra aspekter, konstaterar Joselin.
– Vi blir ett bra komplement och kommer att vara minst lika duktiga. ICA Maxi är för stor, har så mycket annat. Vi blir mer den personliga, annorlunda matbutiken, där fokus ligger på god och hållbar mat och matglädje, konstaterar butikschefen och bevisar att hon definitivt kan prata för varan…

Satsar ekologiskt

Målet hos Hemköp Nacka Forum är att 13 procent av de varor man säljer ska vara ekologiska och den satsningen är inte den enda som är hållbar. Hela satsningen i Nacka Forum är det.
– Vi har gärna toppresultat redan i år, sade Joselin Mella i samma artikel. Men det här är en framtidsbutik, med en framtidsplan.
– Jag är här för att hålla i butiken tills det blir inflyttning och tunnelbana runt omkring. När T-banan kommer, år 2025, ska vi omsätta otroligt mycket pengar…
Dit är det å andra sidan ”bara” åtta år.
Inget problem att stå ut till dess för en gammal matrebell.
”Gammal” är förstås fel.
”Rutinerad” är definitivt rätt.
Hemköps butikschef i Nacka Forum är 32 år, sambo, tvåbarnsmor uppväxt i Tumba och med en karriär i fotboll och basket på elitnivå bakom sig i Tumba.
Men Joselin har väl bara geografin gemensam med legendariske Lennart ”Nacka” Skoglunds fick namnet ”Nacka” efter att ha tränat med Nacka en vinter och det redan fanns en Lennart Skoglund i truppen när han sedan kom till Hammarby på våren.

Kated…nej, kassan!

Här i Nacka Forum finns dock bara en fotbollsspelare, om än före detta, det kan våras för och när det denna dag är butiksinvigning får man väl säga att försäsongen är över?
Josefin Mella utbildade sig till gymnasielärare men har aldrig jobbat som det. Under studietiden arbetade hon i butik och insåg att det var där och inte i katedern hon hörde hemma.
I dagligvaruhandeln inledde hon karriären med fyra år som jouransvarig i en Vivo-butik, blev Matrebell och butikschef som 22-åring och stannade där ett antal år innan hon under ett par arbetade som kolonialchef hos Hemköp i Jakobsberg och av 120 sökande plockades ut som en i dussinet butikstrainees i fjol.
Nu är hon butikschef för Hemköp i nya Nacka Forum och det är, ur Hemköps synvinkel, inte vilken butik som helst.
– Nacka är viktigt för oss då det är en region med stark tillväxt, konstaterade Hemköps vd Thomas Gäreskog redan när satsningen presenterades.
– Det här kommer att bli en av våra största butikssatsningar de närmaste åren, sade han då.

Mest lagledare

Den satsningen ska Joselin Mella leda.
Som lagledare.
Hon är en ”teambuilder”, säger hon.
Mer laget än jaget och det upptäckte hon redan på fotbolls- och basketplanerna.
Mer lagkapten än coach, för övrigt.
– Det gäller alltid att bilda det rätta, perfekta teamet. Det är nyckeln till framgång, konstaterar hon och påpekar samtidigt att det inte är så avancerat som idé;
– Det är ingen raketforskning. Gäller att få individer att samarbeta, bli ett lag med de rätta, blandade kompetenserna.
Hennes lag i Nacka består av 45 spelare med en ledningsgrupp på fem personer och rätt mix av kompetenser – och sinne för det som ska utmärka Hemköp Nacka Forum.
Fokus på miljö och eko är budord nummer ett och målet, som tidigare noterats, att hamna på 13 procents andel ekologiskt där Hemköps snitt idag är drygt nio.
Åsa Domeij, miljöchef hos Axfood och därmed Hemköp, har anlitats som expert och det räcker att hamna i avdelningen för frukt och grönt för att inse att en god del av hjärtat finns där.

Flygskyltat i Nacka

Tillsammans med skyltar om huruvida frukten eller grönsaken flugits till Sverige och upplysningar om olika sorters plast och hur bra de är ur miljösynpunkt.
– Inga pekpinnar utan mer tips till intresserade kunder, påpekar Joselin.
Och även om det denna invigningsdag står flygbladsutdelare runt om i Nacka Forum och bjuder in till premiären så ska butiken kommunicera via allt från butiks-tv till sociala medier i en omfattning som man inte är van vid.
E-handeln startar under vecka 12 med hemkörning och pick & collect, delikatess- och fiskdisk med enbart MSC-märkt fisk och så snart som möjligt aktiviteter kring att minska matsvinnet, något Joselin deklarerar som en hjärtefråga.
– Jag ska annonsera och se om jag kan finna någon lokal samarbetspartner som vill ta hand om matsvinn och se att det kommer människor till nytta. Det är en av de första saker jag ska göra.
– Att kasta mat i containern gör ont när det finns folk som svälter.
4H-gården i Nyckelviken kan bli en samarbetspartner till Hemköp Nacka Forum. Diskussioner pågår redan.

Omstuvat i Nacka

Det är fullt med kunder denna invigningstorsdag hos Hemköp och det är en invigningsdag som i tiden sker i ett Nacka Forum där det hänt en hel del det senaste året och ska hända.
Lager 157 öppnar 28 april, tidigare har Åhléns flyttat till nya lokaler och bland tillskotten i övrigt finns heminredningsbutikerna Royal Design och Kitch´n amt Lyko, Pando, Sthlm BLVD och Companys. På restaurang- och cafésidan har salladsbaren Redfellas och konditoriet Thelins tillkommit och breddat utbudet.
Det näst största köpcentrat öster om Stockholms innerstad uppgraderar.
Nacka Forum i tappning 2.0 tänker låta höra talas om sig framöver…