Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Hälsorapporten visar att vi vill ha mer färskt vegetariskt

Glutenfritt ökar, laktosfritt är stort i Norrland och när vi väljer vegetariskt vill vi ha allt mer färskt.
Tre konstateranden med utgångspunkt från Nielsens senaste statistik.
Störst förändring? Möjligen att de växtbaserade alternativen till vår traditionella mjölk tar åt sig allt större marknadsandelar
.


På rullande helår ökade glutenfritt med 3,5 procent men fortfarande ligger vårt snittköp per svensk och år inte högre än 90 kr i den glutenfria kategorin där fryst bröd och mat är de delar som har störst tillväxt.
Den växtbaserade mjölken ökar med 19,8 procent på rullande helår och i ökningen står havrebaserad dryck för nästan allt. Men även om procentsiffran imponerar och det faktiskt är så att de växtbaserade mjölkalternativen tar marknadsandelar så är snittinköp per svensk ändå inte högre än 60 kr per år, men den växer snabbt i storlek.
När det gäller glutenfritt är uppskattningen att ungefär tre procent av svenskarna är glutenintoleranta men marknaden växer och försäljningen plussade på 31 miljoner kr i senaste statistiken.
Glutenfria produkter är ett klart bredare område idag och det har skett stora kvalitativa förändringar i utbudet över tid vilket gör att varor inom gruppen idag attraherar grupper långt utöver de som av sin glutenintolerans behöver dem ur den aspekten.

Träning och kost
De senaste åren har även träningsaspekten av glutenfri kost intresserat allt fler och även kombinationen laktosfritt och glutenfritt har intresserat närings- och kostintresserade idrottare och ledare.
När det gäller glutenfritt visar Nielsens färska statistik att glutenfritt knäckebröd har den högsta tillväxten i absoluta tal och tillsammans med fryst bröd och desserter dominerar försäljningen.
Frysta glutenfria mål ökar dock starkt och det är en intressant tendens eftersom vi äter alltfler mål och mellanmål på språng och det även från vegetarianer framförts kritik mot producenter och handel för att utbudet av färdigmat varit dålig inom vegetariskt. Nu tyder statistiken på att ett något ökat utbud även rimmar väl med en manifesterad efterfrågan.
Stockholm och våra större städer är överrepresenterade när det gäller konsumtion av såväl vegetariskt som ekovaror i stort men när det gäller laktosfri mjölk är det istället Norrland som sticker ut genom att vara den del av Sverige som har den högsta konsumtionen.

Tar andelar nu
Beräkningarna är inexakta men man brukar räkna med att 4-10 procent av de vuxna svenskarna i olika grad är laktosintoleranta. Det är idag tydligt i att laktosfri mjölk tar marknadsandelar från den mjölk vi traditionellt druckit.
Även växtbaserad mjölk ökar snabbt och här faller hela ökningen på havrebaserade drycker medan de som har soja och kokos som bas istället minskar något.
Sammantaget närmar vi oss ett läge där mejeriernas traditionella mjölk snart är nere vid 70 procent i marknadsandel.
När det gäller vegetariska varor så ökar som bekant den andel av svenskarna som följer en flexitariansk diet och minskar sitt intag att kött och fisk för att låta växtbaserad mat ta större plats.
Även här är liksom tidigare Stockholm och övriga större svenska städer överrepresenterade i konsumtionsnivåer.
Andelen som äter helt vegetariskt eller veganskt rör sig däremot inte i någon större omfattning men totalresultatet blir ändå att den vegetariska försäljningen stiger, under den nu redovisade tolvårsperioden med 100 miljoner kr, och att det även rör sig inom gruppen.
Vi efterfrågar nämligen mer och mer av färskt även här istället för fryst eller konserverat och när det gäller färska vegetariska varor så ökar försäljningen inom så gott som alla grupper.

Fem kategorier som ökar
Färska kryddor + 5,8 procent
Sallad och bladgrönsaker + 14,7 procent
Matfett + 2,9 procent
Konserverade grönsaker + 1,9 procent
Barnmat + 2,9 procent

Fem kategorier som minskar

Mjölk och milkshake -4,5 procent
Ägg -2,0 procent
Centralt packat kött -8,8 procent
Kaffe -7,0 procent
Yoghurt -2,1 procent

Tio ekokategorier som växer mest
Sallad och bladgrönsaker +14,7 procent
Juice/nektar +14,3 procent
Färska kryddor +5,8 procent
Lättöl/alkoholfritt +44,1 procent
Ekoläsk +101,5 procent
Ekounderkläder +47,1 procent
Isté +564,1 procent
Kryddor +8,5 procent
Matfett +2,9 procent
Barnmat +2,9 procent

Fem glutenfria kategorier som ökar
Frysta bakverk och desserter +7,5 procent
Knäckebröd +33,0 procent
Bröd +6,4 procent
Frysta mål +20,9 procent
Flakes/Rolle doats +12,2 procent

Fem glutenfria kategorier som minskar
Pasta -9,0 procent
Mjöl -10,7 procent
Frukostflingor -13,0 procent
Energibars o dyl -11,2 procent
Kaffebröd -1,8  procent

Sju frysta vegetariska som ökar…
Färs +34,2 procent
Korv +5,9 procent
Bitar/strimlor +8,4 procent
Bullar +5,1 procent
Falafel +9,0 procent
Schnitzel +25,6 procent
Nuggets +8,5 procent
Pulled +7,7 procent

…och tre frysta vegetariska som minskar
Biff/burgare -8,5 procent
Filéer -4,0 procent
Övrigt -5,5 procent

Färskt vegetariskt? Där ökar nästan allt
Korv +51,3 procent
Biff/burgare +33,3 procent
Bullar +53,6 procent
Falafel +37,0 procent
Bitar/strimlor +31,4 procent
Färs +61,8 procent
Schnitzel +89,3 procent
Filéer +14,3 procent
Nuggets +1422 procent
Övrigt +21,7 procent
Pulled -9,8 procent

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Nytt pris på Dagligvarugalan

Årets arbetsgivare. Det blir det nya priset när nästa upplaga av Dagligvarugalan genomförs. Priset delas ut av Youbber, rekryteringsföretaget som

Sex butiksrån i Kalmar län

Under en treveckors-period har sex livsmedelsbutiker i Kalmar län utsatts för Brutala rånare agerar mot flera Coop-butiker. I samtliga fall

Livsmedelsindustrin på plus

Enligt Livsmedelsföretagens nya undersökning ökar förtroendet för livsmedelsindustrin. 89 procent av de 1 011 svarande i en undersökning har stort förtroende

Prisad för Black Friday-motstånd

Erikshjälpen ger i år utmärkelsen ”Sveriges second hand-profil” till Henning Gillberg, vd för Repamera. Gillberg får priset för sitt arbete

Paul Svensson hyllad igen

Paul Svensson korades nyligen till hedersdoktor vid Örebro universitet. Nu är han aktuell för ännu en fin utmärkelse då han

Hon ska leda Hemköp på nätet

Fabiola Wikström blir ny chef för Hemköps e-handel. Wikström har arbetat med e-handel mer än tio år och kommer närmast

Spendrups letar goda idéer

Tusen goda idéer? Exakt. Det är vad Spendrups vill ha. Det handlar om hållbarhet och bryggeriet ta nu hjälp av

Plockar bort kaustiksoda

Coop Värmland plockar bort kaustiksoda ur butikshyllorna. Orsaken är en trend där ungdomar använder kaustiksodan för att göra hemmagjorda bomber

KRAV rekryterar pressansvarig

KRAV har rekryterat Carina Johansson som pressansvarig kommunikatör, med särskilt fokus på pressarbete och opinionsbildning. Hon kommer närmast från forskningsinstitutet

Rekordlåg nivå av campylobacter

Färska siffror visar en rekordlåg nivå av campuylobakter i svenska kycklingflockar, enligt Svensk fågel. Det uträknade medeltalet för 2019 års

Var fjärde ny vara vegansk

Försäljningen av köttfritt i Storbritannien fortsätter att öka kraftigt. 23 procent av alla nya brittiska livsmedelsprodukter 2019 var veganska och

Åhléns digitaliserar kvitton

Först Ica och Jula. Nu Åhléns. Det handlar om digitala kvitton och avtal med Kivra. Under våren lanseras samarbetet som

Ica stänger Göteborgs-butik

I slutet av februari stänger Ica Supermarket i Rosenlund i Göteborg för gott. Butiken öppnade så sent som 2013 men

Sälj Ica och Axfood

Har du aktier i Axfood eller i Ica-gruppen? Sälj dem i så fall. Rådet kommer från Nordea som under tisdagen

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch