Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Handeln dålig på innovation

Handeln har goda möjligheter inom innovation.
Problemet är att man inte tar tillvara dem.
– Handelns förmåga till förändring är nödvändig för att möta stora utmaningar, konstaterar professor Annika Olsson.

”Innovation i handeln” är rubriken på det omfattande arbete som gjorts i Handelsrådets och HUI Researchs regi och med akademisk support från bland annat Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet där Annika Olsson är professor.
– Vi har genomfört tre års forskning om handelns innovationer och handelns förmåga till förändring är nödvändig för att möta utmaningarna, konstaterar hon och påpekar att handeln bland annat behöver förstå hur innovationsarbete kan ledas.

– Det händer så mycket nu, säger Annika Olsson. Det är en snabb utveckling, nya aktörer, företag som inte varit i handeln förut tar för sig samtidigt som det händer mycket i politiken, när det gäller klimat och hållbarhet, logistik och mycket annat.

Det finns, konstaterar man i forskningsrapporten, stora brister i handelns innovationsarbete och det gäller även nya egentligen kreativa organisationer.
– Många gånger handlar det om att man har många , spridda idéer men ingen struktur för att ta hand om dem, säger Annika Olsson.

Det är också så, hävdar hon, att handeln sällan involverar kunderna i innovationsprocessen.
– Det är konstigt eftersom kunden är så mycket närmare inom handeln är inom många andra branscher.

Läs mer om innovation i handeln i nya printmagasinet Butikstrender 8/2019

SENASTE NYHETERNA

Fler nyheter nedanför!

powered by Typeform

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Världens största semla

Att den är världens största semla är inte konstigt. Den blev nämligen dubbelt så stor som planerat. Nu kommer bageriet

Willys öppnar i Åmål

Fucking Åmål? Nej. Shopping Åmål. Nu flyttar Eurocash-butiken där för att istället öppna igen som Willys-butik i nytt läge och

Mest köpt hos Picadeli

29 miljoner sålda sallader noterar Picadeli i Sverige under fjolåret. Nu summerar man och konstaterar att körsbärstomat, majs, mozzarella och

Var tredje butik omställd

Coop fortsätter med en intensiv takt i att ställa om landets Netto-butiker till Coop-format och skyltning. Nu är man snart

Havrefralla nyhet från Fazer

När nio av tio svenskar äter för lite fullkorn kommer Fazer med nya Havrefralla där 51 procent av spannmålet består

Vi var på Ostfestivalen

Butikstrender besökte den sjunde upplagan av Ostfestivalen på Münchenbryggeriet i Stockholm. Tre mejerier vann guldmedaljer för sina ostar och totalt

Lidls nya dubbelt certifierad

Lidl bygger just nu vad man beskriver som världens första klimatneutrala livsmedelsbutik. Det sker på Gotland, butiken öppnar i år

Framtidstron tillbaka – lite…

Framtidstron i handeln återhämtar sig något, konstaterar Svensk handel i sin barometer där man påpekar att de förväntningarna ökar både

Stark öppning för handeln

Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten

Publikfavorit på Ostfestivalen

Hallands himmel. Godast på Ostfestivalen 2020. Detta enligt publiken som placerade osten från Arla som nummer 1, två år efter

Snabbgross öppnar i Jönköping

Nu på torsdag öppnar Axfood snabbgross i Jönköping. Det innebär en liten milstolpe då det är kedjans 25:e butik och

Så äter vi klimatsmart år 2030

Vi kommer att äta allt mer klimatsmart under de närmaste 10 åren. Nya växtbaserade proteinkällor och mindre svinn i matlagningen

E-handelsplaner splittrar politiker

Bevara oersättlig jordbruksmark eller bygga för en stor mängd nya jobb? Det är frågan i Ängelholm där ett nytt e-handelsområde

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch