Handeln dålig på innovation

Handeln har goda möjligheter inom innovation.
Problemet är att man inte tar tillvara dem.
– Handelns förmåga till förändring är nödvändig för att möta stora utmaningar, konstaterar professor Annika Olsson.

”Innovation i handeln” är rubriken på det omfattande arbete som gjorts i Handelsrådets och HUI Researchs regi och med akademisk support från bland annat Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet där Annika Olsson är professor.
– Vi har genomfört tre års forskning om handelns innovationer och handelns förmåga till förändring är nödvändig för att möta utmaningarna, konstaterar hon och påpekar att handeln bland annat behöver förstå hur innovationsarbete kan ledas.

– Det händer så mycket nu, säger Annika Olsson. Det är en snabb utveckling, nya aktörer, företag som inte varit i handeln förut tar för sig samtidigt som det händer mycket i politiken, när det gäller klimat och hållbarhet, logistik och mycket annat.

Det finns, konstaterar man i forskningsrapporten, stora brister i handelns innovationsarbete och det gäller även nya egentligen kreativa organisationer.
– Många gånger handlar det om att man har många , spridda idéer men ingen struktur för att ta hand om dem, säger Annika Olsson.

Det är också så, hävdar hon, att handeln sällan involverar kunderna i innovationsprocessen.
– Det är konstigt eftersom kunden är så mycket närmare inom handeln är inom många andra branscher.

Läs mer om innovation i handeln i nya printmagasinet Butikstrender 8/2019