Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Här tror sju av tio på tillväxt

Framtidstron är stark bland svenska franchiseföretag.
I en ny undersökning tror sju av tio franchiseföretag på tillväxt under det närmaste året.

Det är HUI Research som gjort en undersökning för intresseorganisationen Svensk franchise som det senaste decenniet varit en driftsform i väldigt stark tillväxt.
2008 omsatte svenska franchiseföretag 109 miljarder kr. Idag är omsättningen cirka 292 miljarder kr på årsbasis.

Den nya undersökningen tyder dessutom på fortsatt goda tider.
Sju av tio franchiseföretag tror nämligen att omsättningen i det egna företaget kommer att öka det närmaste året.

Optimismen gäller dessutom inte enbart det egna företaget.
Sex av tio tror att omsättningen kommer att öka för svensk franchise i allmänhet.
– Mer än hälften av franchiseföretagarna tror dessutom att antalet anställda ökar i det egna företaget under den kommande tolvmånadersperioden, säger Johan Martinsson, vd för Svensk franchise.

– Det är glädjande att franchise som företagsform fortsätter att växa. På senare tid har vi även sett franchiseföretag växa fram inom en rad nya branscher, framförallt inom tjänstesektorn och inom vård och omsorg.
– Vi vet också att många franchiseföretag erbjuder ungdomar och nya svenskar ett första jobb och en möjlighet att etablera sig på arbetsmarknaden. Antingen som anställd eller som entreprenör och egen företagare inom ett franchisesystem.

Det visar sig dessutom att franchise som företagsform skapar stabila företag.
HUI har undersökt andelen konkurser och jämfört med andelen konkurser i andra driftsformer.
– Siffrorna bekräftar en internationell trend att andelen konkurser inom franchiseföretag är något lägre än jämförbara företag som drivs med en annan affärsmodell. Skillnaderna är dock små när man jämför med företag inom detaljhandeln eller med hotell- och restaurangföretag, säger Johan Martinsson.

Undersökningen visar även att antalet anställda ökar. År 2018 beräknas 150 000 människor vara anställda i svenska franchiseföretag.

Även när det gäller användandet av digitala kanaler skiljer sig franchiseföretagen från mängden. Hela 58 procent av marknadsföringsbudgeten i franchiseföretag används för digital marknadsföring. För andra företag är motsvarande siffra 34 procent.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

Teknikmagasinet i konkurs

Teknikmagasinet ansöker nu om konkurs. Under en tid har man försökt genomföra en rekonstruktion och även haft intressenter som velat

De kan bli Årets matbluff

Rekordmånga kandidater. Fem finalister. Fram till 20 januari kan du rösta på vilken vara som motvilligt ska få utmärkelsen Årets

Ludvig Anderberg tror på Mat.se

E-handeln av mat har stor tillväxtpotential och det egna företaget Mat.se ligger i framkant med smart lösningar. Det anser, möjligen

Vill kartlägga kompetensbehov

Det finns en brist på utbildningar inom kött och chark i Sverige, anser regeringen. Nu vill man genomföra en inventering

Testar mathämt på macken

Willys vill testa mobila hämtstationer för sin e-handlade mat. Under våren 2020 kommer man att göra försök ihop med Circle

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch