Här tror sju av tio på tillväxt

Framtidstron är stark bland svenska franchiseföretag.
I en ny undersökning tror sju av tio franchiseföretag på tillväxt under det närmaste året.

Det är HUI Research som gjort en undersökning för intresseorganisationen Svensk franchise som det senaste decenniet varit en driftsform i väldigt stark tillväxt.
2008 omsatte svenska franchiseföretag 109 miljarder kr. Idag är omsättningen cirka 292 miljarder kr på årsbasis.

Den nya undersökningen tyder dessutom på fortsatt goda tider.
Sju av tio franchiseföretag tror nämligen att omsättningen i det egna företaget kommer att öka det närmaste året.

Optimismen gäller dessutom inte enbart det egna företaget.
Sex av tio tror att omsättningen kommer att öka för svensk franchise i allmänhet.
– Mer än hälften av franchiseföretagarna tror dessutom att antalet anställda ökar i det egna företaget under den kommande tolvmånadersperioden, säger Johan Martinsson, vd för Svensk franchise.

– Det är glädjande att franchise som företagsform fortsätter att växa. På senare tid har vi även sett franchiseföretag växa fram inom en rad nya branscher, framförallt inom tjänstesektorn och inom vård och omsorg.
– Vi vet också att många franchiseföretag erbjuder ungdomar och nya svenskar ett första jobb och en möjlighet att etablera sig på arbetsmarknaden. Antingen som anställd eller som entreprenör och egen företagare inom ett franchisesystem.

Det visar sig dessutom att franchise som företagsform skapar stabila företag.
HUI har undersökt andelen konkurser och jämfört med andelen konkurser i andra driftsformer.
– Siffrorna bekräftar en internationell trend att andelen konkurser inom franchiseföretag är något lägre än jämförbara företag som drivs med en annan affärsmodell. Skillnaderna är dock små när man jämför med företag inom detaljhandeln eller med hotell- och restaurangföretag, säger Johan Martinsson.

Undersökningen visar även att antalet anställda ökar. År 2018 beräknas 150 000 människor vara anställda i svenska franchiseföretag.

Även när det gäller användandet av digitala kanaler skiljer sig franchiseföretagen från mängden. Hela 58 procent av marknadsföringsbudgeten i franchiseföretag används för digital marknadsföring. För andra företag är motsvarande siffra 34 procent.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Mat.se levererar nyårsmat från krogen

Mat.se levererar nyårsmat från krogen

Från och med denna vecka lanserar Mat.se en tillfällig onlinebutik för beställning av en nyårsmiddag. Det är en utvidgning av konceptet restaurangmat.

Ny adblocker döljer snabbmatsreklam

Ny adblocker döljer snabbmatsreklam

Simple feast lanserar en ny adblocker som ersätter digitala annonser med bilder på grönsaker för att belysa snedfördelningen inom reklamen.

Pressbyrån öppnar helt obemannad

Pressbyrån öppnar helt obemannad

Reitan convenience, som äger Pressbyrån, tar nu ett steg till och öppnar en helt obemannad butik som är placerad utanför Mall of Scandinavia i Solna.

Swisha en bit ost under december

Swisha en bit ost under december

Nu erbjuder Västerbottensost en möjlighet att swisha mittbiten av en ost för 200 kr till någon man vill ge en bit ost som gåva.

Tegnell och Sjöstedt julens favoriter

Tegnell och Sjöstedt julens favoriter

En känd svensk person vid julbordet hemma? I så fall är Anders Tegnell den mest önskade. Tvåan? Mer överraskande förre vänsterledaren Jonas Sjöstedt.

40 procent färre på Black friday

40 procent färre på Black friday

Köer från och till men totalt sett färre än tidigare. Det handlar om Black friday där Triangeln i Malmö rapporterar betydligt färre besökare än 2019.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.