Här tror sju av tio på tillväxt

Framtidstron är stark bland svenska franchiseföretag.
I en ny undersökning tror sju av tio franchiseföretag på tillväxt under det närmaste året.

Det är HUI Research som gjort en undersökning för intresseorganisationen Svensk franchise som det senaste decenniet varit en driftsform i väldigt stark tillväxt.
2008 omsatte svenska franchiseföretag 109 miljarder kr. Idag är omsättningen cirka 292 miljarder kr på årsbasis.

Den nya undersökningen tyder dessutom på fortsatt goda tider.
Sju av tio franchiseföretag tror nämligen att omsättningen i det egna företaget kommer att öka det närmaste året.

Optimismen gäller dessutom inte enbart det egna företaget.
Sex av tio tror att omsättningen kommer att öka för svensk franchise i allmänhet.
– Mer än hälften av franchiseföretagarna tror dessutom att antalet anställda ökar i det egna företaget under den kommande tolvmånadersperioden, säger Johan Martinsson, vd för Svensk franchise.

– Det är glädjande att franchise som företagsform fortsätter att växa. På senare tid har vi även sett franchiseföretag växa fram inom en rad nya branscher, framförallt inom tjänstesektorn och inom vård och omsorg.
– Vi vet också att många franchiseföretag erbjuder ungdomar och nya svenskar ett första jobb och en möjlighet att etablera sig på arbetsmarknaden. Antingen som anställd eller som entreprenör och egen företagare inom ett franchisesystem.

Det visar sig dessutom att franchise som företagsform skapar stabila företag.
HUI har undersökt andelen konkurser och jämfört med andelen konkurser i andra driftsformer.
– Siffrorna bekräftar en internationell trend att andelen konkurser inom franchiseföretag är något lägre än jämförbara företag som drivs med en annan affärsmodell. Skillnaderna är dock små när man jämför med företag inom detaljhandeln eller med hotell- och restaurangföretag, säger Johan Martinsson.

Undersökningen visar även att antalet anställda ökar. År 2018 beräknas 150 000 människor vara anställda i svenska franchiseföretag.

Även när det gäller användandet av digitala kanaler skiljer sig franchiseföretagen från mängden. Hela 58 procent av marknadsföringsbudgeten i franchiseföretag används för digital marknadsföring. För andra företag är motsvarande siffra 34 procent.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

264 miljoner euro till Arla-bönderna

264 miljoner euro till Arla-bönderna

Arlas representantskap röstade i veckan ja tillförslaget om en efterlikvid på 17,6 öre per kilo mjölk till alla Arlabönder, totalt 264 miljoner euro.

Nu har Clas Ohlson öppnat nya i Ingelsta

Nu har Clas Ohlson öppnat nya i Ingelsta

Torsdag 25 februari – inte bara lönedag för många utan även dagen då Clas Ohlson öppnade sin nya butik i Norrköping, mer exakt i Ingelsta köpcentrum.

Studenter inte så heta på ekologiskt

Studenter inte så heta på ekologiskt

Närmast är inte lika viktigt längre – och rabatter på kött är viktigare än ekologiskt. Mecenat som undersökt mer om hur studenters köpvanor rör sig.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.