Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela på sociala medier eller via e-post.

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-post

Hemköp säljer svinnpåsar billigare mot matsvinn, fem ton mindre svinn i veckan

Hemköp började sälja utsorterad frukt.
Resultatet?
Ett minskat svinn med fem ton i veckan.

Idag är aktiviteterna på området omfattande inom alla delar av dagligvaruhandeln i Sverige.

Frukt och grönsaker som snart blir för gamla. I kombination med sådana som ser ”sådär” ut.
En succé.
I Hemköps butiker har man börjar sälja svinnpåsar med sådana varor och sälja dem till ett lågt pris för att undvika onödigt matsvinn.
Det blev korsdrag direkt när butikerna testade.
– Svinnet har minskat ordentligt, berättar Jenny Nedemark som är butikschef för Hemköp Svava i Uppsala och sammanfattar resultatet;
– Vi säljer tvärslut på allt!
Så här går det till; butikerna passar påsar med frukt och grönt i de här kategorierna. Påsarna väger ungefär 1 kg och säljs för 10 kr.
Så här långt har 65 Hemköps-butiker börjat sälja påsarna och det samlade resultatet är imponerande.

Ton på ton
Den senast rapporterade veckan har drygt 5,5 ton frukt och grönsaker tagits tillvara på det här sättet och under den senast uppmätta fyraveckors-perioden handlar det om 12 ton frukt och grönt som sluppit gå som matsvinn genom svinnpåsarna.
I Jenny Nedemarks butik i Uppsala har man varit igång i tre veckor och konstaterar att det knappt ens fanns någon startsträcka för succén.
– Kunderna hittade till korgen med utsorterad frukt direkt, berättar Jenny.
– Intresset och engagemanget från kunderna är stort och vi säljer tvärslut på allt vi packar.
Hon ser en tydlig förändring i attityd hos kunderna och menar att aktiviteten även stärker butiken och dess medarbetare
– Ja, vi är stolta över att tillsammans med kunderna kunna minska matsvinnet, konstaterar hon.
Målet är nu att alla Hemköps butiker i Sverige ska börja sälja svinnpåsar. Hemköp har närmare 200 butiker i Sverige. I Hemköps organisation ingår även Tempo med cirka 150 butiker.


Desiré Cichy, som är hållbarhetsansvarig hos Hemköp, påpekar att ätbar mat som slängs både är ett resursslöseri och en klimatpåverkan helt i onödan.
– Genom att sälja ut frukt och grönt som vanligtvis skulle slängas minskar vi svinnet och råvarorna får en andra chans i kundens hem, säger hon och tipsar om användningsområden;
– Frukterna och grönsakerna passar perfekt till smoothies och soppor.
Hemköps målsättning på nationell nivå är att halvera kedjans matsvinn till år 2025, med 2015 som basår. Det är om man når det fem år tidigare än det globala mål som FN satt upp.
Svinnpåsar är en aktivitet på vägen mot det målet. Andra aktioner som Hemköp har på agendan är att sätta ned priset på varor nära bäst före-datum, optimering av inköp, samarbete med maträddarappen Karma och donationer till välgörenhetsorganisationer.
Andra delar av dagligvaruhandeln är aktiv på bred front och exemplen är många i paletten över aktiviteter som genomförs.
Svinnpåsar, mat till behövande och lunchlådor är tre vanliga varianter. Hos Ica kan man exemplifiera med Ica Kvantum Kvissleby i Sundsvall som tillsammans med Svenska kyrkan delat ut över 6 000 matkassar till behövande vilket samtidigt minskat matsvinnet med mer än 50 ton, Ica Maxi Visby som också säljer svinnpåsar med frukt och grönt eller Ica Supermarket Toria i Torsby som byggt ett tillagningskök och låter råvaror bli lunchlådor istället för att gå som matsvinn.

”Stor skillnad”
– Företag kan göra stor skillnad, konstaterade Ica-chefen Per Strömberg i en debattartikel i Dagens industri apropå aktiviteter inom Ica i Sverige på det här området.

Hos Willys konstaterade kommunikationschefen Johanna Eurén i en enkät att det viktigaste faktiskt är att förebygga att matsvinnet uppstår, genom rätt mängd varor, anpassade beställningar och annat.
– Om mat börjar närma sig bäst före-datum så sänker vi priset och säljer ut varorna till reducerat pris. Vi utvecklar ständigt det arbetet, konstaterade Eurén och hänvisade till fyndlådor man säljer billigt eller att mer än 100 butiker i Sverige samarbetar med hjälporganisationer som Frälsningsarmén och Stadsmissionen genom att skänka mat som annars riskerat att gå till spillo.

Vi har över 100 st. nyheter nedanför!

Presenteras av

| Annons |

Föregående
Nästa

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

Annons för dig med smak på livet.

Smakprov? Klicka här.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Senaste nytt

| Annons | 

Föregående
Nästa

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Vi uppdaterar nyheter dagligen.

Läs vårt E-magazine

E-Magazine

För dig som vill veta allt som händer inom dagligvaru- och servicehandeln.

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Leverantörsnytt

| Annons |

Föregående
Nästa

Vill du också synas här?

powered by Typeform

Välkommen till Butikstrender.

| Annons | 

Föregående
Nästa

Anmäl till vårt nyhetsbrev.

powered by Typeform

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Blandad läsning

| Annons |

Föregående
Nästa

Glad läsning önskar redaktionen!

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Snart där!

| Annons | 

Föregående
Nästa

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch