Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Hetta är årets smak 2019 Nu ska det bli peppar, chilipeppar, rhizomer och brassicaceae…

Det är hetta som gäller.
Nej, inte på det viset.
Hetta är årets smak 2019, enligt senaste trendrapporten.

När finalen av Årets kock 2018 inleddes hade mejerikoncernen bytt ut sin traditionella trendspaning mot ett nytt koncept – Årets smak.
Det är ett verktyg för både yrkes- och hemmakockar för att lära sig mer om smak och hur man använder smaker för att lyfta matlagningen till nya nivåer.
När man så lanserade Årets smak 2019 var det med ett omfattande researcharbete bakom lanseringen. Dessutom har man gjort intervjuer med utomstående experter, konditorer, trendspanare, sina egna kockar och sensorier och den gemensamma analysen de kommit fram till säger att heta smaker kommer att vara starkaste trenden under 2019.
Det handlar till exempel om nya sorters chili och nya sorters peppar och med utgångspunkt i råvaror och smakpaletter är uppgiften nu att både höja och dämpa heta smaker med hjälp av olika produkter, tips, råd och recept.

Starkt intresse

Man konstaterar att intresset för matlagning, råvaror och smaksättning är starkt i Sverige av idag och att många vill ha mer kunskap om råvaror och tekniker. Det är utgångspunkten för verktyget Årets smak, menar man.
– Vi har en lång och stolt tradition av att arbeta med smak, och nu har vi hittat ett nytt spännande grepp i arbetet med Årets smak, säger marknadschefen.

– Genom att kombinera trendanalys, sensorik och kokkonst hoppas vi kunna inspirera och utbilda både den professionella matbranschen och matintresserade konsumenter, påpekar hon och ser ytterligare en fördel i att konceptet förenar smakintresset hos kockar och konditorer.
– Det känns extra kul, säger Inger Myresten.
Tanken bakom konceptet Årets smak är att fokusera på en trend som kommer att påverka våra smakupplevelser extra mycket det kommande året.
– Tillsammans med egna och externa experter analyserar vi trenden och presenterar den i form av smakpaletter och recept inom både mat och dessert. Ambitionen är att hjälpa proffs och konsumenter att på ett djupare plan förstå hur smak fungerar och bidra till matglädje och experimentlusta, menar man.

Entydigt besked

Den här första trendanalysen inom smak gav ett entydigt besked om att just heta smaker som och peppar kommer vara mer populära än någonsin 2019.

I Sverige har vi mer och mer vant oss vid att använda hetta i maten. Smaksättare som sambal, sriracha och jalapeño har gjort oss vana vid mer styrka än vad som traditionellt funnits i det svenska köket.

– Under 2019 kommer vi fördjupa vår kunskap om hetta och se helt nya spännande, konstaterar mejerikoncernen och marknadschefen Inger Myresten fyller i;
– Hetta är extra spännande för oss då många kanske inte automatiskt tänker på mejeriprodukter när de tänker på stark mat. Men vi kan använda dem till att både lyfta och dämpa heta smakupplevelser.
Det finns fler tecken på att just hetta som smak ligger i tiden och även nya och andra sätt att använda oss av den. Så har till exempel varumärket Tabasco under året intensivt påpekat att en ingrediens som Tabasco visserligen kan tillföra ordentlig hetta om man är ute efter det men också påpekat att några droppar Tabasco kan ersätta vanlig och samtidigt höja övriga råvaror utan att ta över smakmässigt – och det är ju en tanke i linje med hur Arla resonerar kring hetta som årets smak.


Under året kommer man att presentera fyra fokusområden inom hetta. Det handlar om peppar, chilipeppar, rhizomer (jordstammar) och brassicaceae (korsblommiga växter).

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Hon ska leda Hemköp på nätet

Fabiola Wikström blir ny chef för Hemköps e-handel. Wikström har arbetat med e-handel mer än tio år och kommer närmast

Spendrups letar goda idéer

Tusen goda idéer? Exakt. Det är vad Spendrups vill ha. Det handlar om hållbarhet och bryggeriet ta nu hjälp av

Plockar bort kaustiksoda

Coop Värmland plockar bort kaustiksoda ur butikshyllorna. Orsaken är en trend där ungdomar använder kaustiksodan för att göra hemmagjorda bomber

KRAV rekryterar pressansvarig

KRAV har rekryterat Carina Johansson som pressansvarig kommunikatör, med särskilt fokus på pressarbete och opinionsbildning. Hon kommer närmast från forskningsinstitutet

Rekordlåg nivå av campylobacter

Färska siffror visar en rekordlåg nivå av campuylobakter i svenska kycklingflockar, enligt Svensk fågel. Det uträknade medeltalet för 2019 års

Var fjärde ny vara vegansk

Försäljningen av köttfritt i Storbritannien fortsätter att öka kraftigt. 23 procent av alla nya brittiska livsmedelsprodukter 2019 var veganska och

Åhléns digitaliserar kvitton

Först Ica och Jula. Nu Åhléns. Det handlar om digitala kvitton och avtal med Kivra. Under våren lanseras samarbetet som

Ica stänger Göteborgs-butik

I slutet av februari stänger Ica Supermarket i Rosenlund i Göteborg för gott. Butiken öppnade så sent som 2013 men

Sälj Ica och Axfood

Har du aktier i Axfood eller i Ica-gruppen? Sälj dem i så fall. Rådet kommer från Nordea som under tisdagen

City Gross storsatsar på hälsa

Hälsa, träning, fitness, livsstil. Dagligvaruhandeln fortsätter bredda sig. Nu lanserar City Gross sin storsatsning inom hälsa, en storsatsning som man

Endast fem klarar ekomålet

Målet är 60 procent men snittet är 38 procent. Det handlar om den offentliga sektorn och livsmedelsinköp. Endast 5 av

Lidl bäst i blindtest

Godast ketchup? Det kan man diskutera tills solen går ned och möjligen fortsätta med tills den går upp igen. Tillfällig

Prisvärt viktigare än billigt

De tar besluten på plats i butiken eller via någon app. Prisvärt är ett viktigare ledord än billigt. Svenskt betyder

Tillfällig vd-lösning i Clearon

Pontus Ellefsson lämnar vd-jobbet i Clearon av hälsoskäl och övergår till ett annat jobb i bolaget. Lars Påhlson, styrelseledamot i

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch