Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Hösten högsäsong för vegetariskt

Den vegetariska trenden fortsätter.
Och hösten innebär fler vegomåltider.
Allra mest serveras de i storstäderna och äts allra mest av kvinnor i åldern 25-34 år och av högutbildade.

Den vegetariska trenden fortsätter att växa sig stark. Efter att ha analyserat svenskens två huvudmåltider i mer än två år visar Coops Matometerns vegoindex att vi äter vegetarisk kost i mindre utsträckning i juli och augusti, men mer under höst och vår. F
lest vegetariska måltider äts i storstadsregionerna, av kvinnor i åldern 25-34 och högutbildade personer.

Under september var 29,9 procent av luncherna och/eller middagarna i Sverige lakto-ovo vegetariska, vilket är 0,7 procentenheter högre än augusti.
Förändringringen uppåt, skillnaden mellan augusti och september, följer ett säsongsmönster som setts tidigare år.

Matometerns vegoindex visar att vi äter färre vegetariska luncher och middagar under semestermånaderna, juli och augusti, för att sen öka antalet måltider till hösten.
Mätningar från de senaste två åren visar även att antalet vegetariska måltider även minskar över jul och nyår och ökar sen igen till våren.

September månads vegoindex visar att det fortfarande är kvinnor i åldern 25-34 år som i störst utsträckning äter vegetariska måltider till lunch och/eller middag, med ett vegoindex på 39,6 procent.
Samtidigt äts det flest vegetariska måltider i storstäderna, som i september når ett index på 32,6 procent, medan andelen ligger på 29,3 procent i andra stadsdominerande områden för att sedan sjunka till 24,5 procent i övriga landet.

Matometerns vegoindex visar att vegetariska måltiderna är populärare bland de som studerat på högskola och samlat på sig mer än 60 högskolepoäng, med ett indextal på 35,2 procent.
De som samlat på sig mindre än 60 poäng har ett vegoindex på 30,4 procent, samtidigt som de som angett gymnasiet som deras högsta avslutade utbildning har ett index på 26 procent.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Läs fler nyheter nedanför!

Presenteras av

| Annons |

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

| Annons |

Annons för dig med smak på livet.

Gå till Norrlandsvilt Facebook.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Blandad läsning

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Leverantörsnytt

Butiksnytt

| Annons | 

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Läs vårt E-magazine

E-Magazine

Politik

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Brott

Konkurser

| Annons |

Vill du också synas här?

powered by Typeform

| Annons | 

Anmäl till vårt nyhetsbrev.

powered by Typeform

| Annons |

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

2019 avslutades med exakt 106 144 stycken unika läsare, vi arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch