Ica backade under april

Ica backade i försäljning under april månad.
Det var man inte ensam om.
Kalendereffekten är den stora förklaringen.

Under april månad blev det minustecken i alla kolumner för Icas försäljning i Sverige.
För hela Ica slutade månaden med ett minus på 2,8 procent i försäljning jämfört med april 2017 men för jämförbara butiker blev minskningen 3,2 procent vilket innebär att Ica klarar sig bättre än konkurrenterna även under april.

För årets första fyra månader redovisar Ica en ökning på 3,1 procent i försäljning.
Det är en halv procentenhet mer än konkurrenterna som snittar på en ökning med 2,6 procent.

Den stora förklaringen till de dystra aprilsiffrorna för hela dagligvaruhandeln är inte att svenskarna slutat handla mat och annat.
Istället är kalendereffekten den stora förklaringen, i första hand var påsk hamnar det ena eller andra året. Kalendereffekten för april 2018 beräknas av Ica till minus 5,4 procent, alltså högre än det försäljningstapp man redovisar.

Inom Icas olika segment ligger Ica Nära på 3,4 procents försäljningsökning hittills i år, Ica Maxi och Ica Kvantum både på plus 2,8 procent och Ica Supermarket fyra med sina 1, 9 procent.

Under april sålde Ica för nära tio miljarder, 9 337 miljoner kr och hittills i år har man sålt för 37,2 miljarder kr.
Antalet Ica-butiker som fick fira valborg är 1 284 stycken och siffrorna för maj presenteras den 11 juni.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform

”Stark start på hösten”

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 6,3 procent under september 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, enligt Svensk dagligvaruhandel.

Coop vill utveckla klimatmål

Coop tar nästa steg i klimat- och hållbarhetsarbetet genom ett åtagande inom systemet Science based targets som bygger på vetenskapligt baserade mål.

Systembolaget vann mot Winefinder

Domstolen ger Systembolaget och slår fast att Winefinder driver en verksamhet som liknar detaljhandel. Nu beläggs Winefinder med vite på en miljon kr.

Krav vill se kommunalt ansvar

Kommunerna bör ta ansvar för att driva utvecklingen av ekologiska varor, hävdar Krav och anser sig ha stöd av en ny undersökning man låtit Sifo göra.

122 sökte pengar hos Lidl

122 projekt sökte finansiering hos Lidl i ”Hållbarhetsakuten”. Nu presenteras åtta finalister och vinnarna bland dem kommer att presenteras november.

Sodastream fyller på smaker

Efter fjolårets lansering av Pepsico-smaker går Sodastream nu vidare och utvidgar sin Pepsi-portfölj på den svenska marknaden med smaken Mountain Dew.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.