Ica bäst på hållbarhet

Hållbarhet är viktigt bland unga.
Över hälften av de 18-35-åringar som svarat i en ny undersökning kan tänka sig att välja bort företag som inte agerar hållbart.
Inom livsmedel rankar gruppen Ica högst.

Jung relations och Ungdomsbarometern har gjort en studie på temat ”Framtidens hållbaraste varumärken” och som en del i den har de svarande i gruppen 18-35 år fått ranka vilka varumärken de tycker är bäst på hållbarhet.

Där tar Ica en dubbelseger genom att Ica rankas högst i kategorin livsmedel och Ica-ägda Apotek hjärtat vinner i kategorin apotek och vårdtjänster.
Samtidigt visar studien att de svarande överlag prioriterar hållbarhet och klimatfrågor.

44 procent av de som svarat instämmer helt eller delvis med att de känner klimatångest, fler kvinnor än män. 31 procent av kvinnorna och 19 procent av männen känner flygskam.
18 procent av alla 18-35-åringar kan dessutom tänka sig att inte skaffa barn för klimatets skull.

Över hälften av de som svarat kan tänka sig att välja bort ett företag de inte anser agerar hållbart, och hela 83 procent anser företag har ansvar för att skapa ett mer hållbart samhälle.
56 procent säger sig anstränga sig för att konsumera mindre, 54 procent vill få andra att leva mer hållbart.

Mest hållbara enligt unga
I Jungs studie har unga – definierat som åldersspannet 18-35 år – ombetts ranka varumärken inom olika branscher utifrån hur bra de är på hållbarhet. Här är resultaten.
Transport (tåg, flyg, buss, osv): SJ
Livsmedelsbranschen: Ica
Mat- och dryckesproducenter: Lantmännen
Café- och restaurangkedjor: Max
Kläder och skor: H&M
Skönhet (hudvård och smink): The Body Shop
Elektronik: Apple
Bilar: Tesla
Bank och finans: Klarna
Möbler och inredning: Ikea
Medier och underhållning: Spotify
Elbolag: Vattenfall
Telefonoperatörer: Telia
Apotek- och vårdtjänster: Apotek hjärtat
Leverans och logistik: Green Cargo
Hotell och resetjänster: Ving

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Magnus metod ska skapa nya maträtter

Magnus metod ska skapa nya maträtter

Doktoranden Magnus Westling har skapat en metod för att förbättra maträtter och utveckla recept – med början i råvarornas smakkaraktär.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.