Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Ica Maxi Visby vill inspirera

Tolv år med Ica Maxi Visby och lika många år av engagemang.
Nu samlar man sina aktiviteter under rubriken ”Maximal gemenskap”.
– Allt hänger ihop, konstaterar handlaren Paul ”Dino” Larsson. 

Sedan ICA Maxi öppnade i Visby 2007 har de på olika vis engagerat sig i det gotländska samhället.
Det som började med att sponsra lokala idrottsklubbar och lokala producenter har med åren utvecklats till ett genuint hållbarhetsarbete som idag innefattar arbete för social inkludering, jämställdhet, hälsa och matsvinn för att nämna några delar.

Detta arbete har samlats under begreppet Maximal Gemenskap.
– Vi är en stor aktör på Gotland. Allt hänger ihop och för oss är det en självklarhet att hitta vägar för att kunna ge tillbaka och bidra till olika saker som gör skillnad. Ibland har magkänslan avgjort vad vi har hjälpt, men alltid på samma goda värderingar säger Paul ”Dino” Larsson, handlare på Ica Maxi Visby.

Sitt stora engagemang till trots har Ica Maxi Visby inte alltid berättat om detta arbete.
Men nu hoppas de inspirera till ännu mer engagemang på ön och skapa stolthet runt detta arbete som sker tack vare alla kunder.

Tillsammans med reklambyrån Knak och produktionsbolaget Björnhult har Ica Maxi Visby tagit fram korta dokumentära filmer och artiklar som berättar om de olika projekten.
Dessa samlas på den nya sajten maximalgemenskap.se

– Självklart vill vi att du ska handla hos oss, vi är ju ändå en butik. Men att jobba för ett långsiktigt samarbete med våra medmänniskor och lokalsamhälle är ännu viktigare. Att jobba långsiktigt med hållbarhet är en överlevnadsfråga för alla moderna företag, konstaterar Moa Lilja, handlare och vd för Ica Maxi Visby.
– Hållbarhet handlar inte enbart om miljö, även om det är en väldigt viktig fråga, det är också en fråga om till exempel hälsa, inkludering och jämställdhet, det är precis vad jag tycker Maximal gemenskap står för. Alla kan göra något – det här gör vi.

En stor intervju med Moa Lilja och Paul ”Dino ” Larsson finns i nya magasinet, Butikstrender 7/2019

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

Teknikmagasinet i konkurs

Teknikmagasinet ansöker nu om konkurs. Under en tid har man försökt genomföra en rekonstruktion och även haft intressenter som velat

De kan bli Årets matbluff

Rekordmånga kandidater. Fem finalister. Fram till 20 januari kan du rösta på vilken vara som motvilligt ska få utmärkelsen Årets

Ludvig Anderberg tror på Mat.se

E-handeln av mat har stor tillväxtpotential och det egna företaget Mat.se ligger i framkant med smart lösningar. Det anser, möjligen

Vill kartlägga kompetensbehov

Det finns en brist på utbildningar inom kött och chark i Sverige, anser regeringen. Nu vill man genomföra en inventering

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch