Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Ica satsar ihop med Friskis & Svettis

Ett långsiktigt samarbete för att förbättra folkhälsan i Sverige.
Det är tanken bakom Icas och Friskis & Svettis nya samarbete.
Ambitionen är att få fler att anamma en sundare vardag och livsstil.

Ica och Friskis ska göra gemensamma satsningar för att guida och engagera mot en hälsosammare vardag.
Kost och rörelse hänger ihop, tränar vi mer vill vi äta mer hälsosamt, resonerar de två parterna som dessutom lutar sig mot en undersökning de låtit göra där 20 procent av de som svarat säger att de skippar träningen för att de ätit för dåligt.

– Vi märker ett stort intresse för hälsa och vi vill guida och inspirera Friskis medlemmar och Icas kunder kring kostens betydelse kopplat till en hälsosam och aktiv livsstil. Vi vill göra varje dag lite enklare, så också inom hälsa, säger Paula Frösell, dietist och ansvarig för hälsokommunikation hos Ica Sverige.

Friskis & Svettis har under sina 41 år inte bara byggt upp en stor kunskap, utan också ett förhållningssätt till träning som något härligt och otvunget.
– På Friskis förhåller vi oss till mat på samma sätt som vi gör till träning. Det ska vara lustfyllt, fritt och otvunget. På så sätt skapas en träningsmiljö, där var och en får vara precis som den är. Tillsammans med Ica har vi nu en unik möjlighet att göra skillnad för ännu fler människor, säger Susanne Jidesten, generalsekreterare för Friskis & Svettis.

Samarbetet tar avstamp i Träningsbekännelser, en undersökning som ligger till grund för de initiativ och den kommunikation som kommer rullas ut under hösten.
På uppdrag av Ica och Friskis har analysföretaget Augur frågat 2100 svenskar om deras kost- och träningsvanor, och framförallt deras motivation, variation och ursäkter kopplat till kost, rörelse och hälsa.

Undersökningen visar bland annat att 20 procent av de som svarat hoppar över träningen för att de tycker att de har ätit dåligt.
61 procent av Friskis-medlemmarna är intresserade av matinspiration kopplat till träning, och hela 84 procent av medlemmarna av hälsosam mat.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Välkomnar marknadsdom

Franskägda Skånemejerier välkomnar Patent- och marknadsdomstolens beslut kring ostmärkena Präst, Herrgård och Grevé om vilka företaget varit i strid med

Framtidstron lägre i handeln

Framtidstron sjunker. Det gäller både i butiker och e-handeln. Det handlar framförallt om att man ser en lågkonjunktur och pessimistiska

Låter papper ersätta plast

Papper ersätter plast i Arlas nya ostförpackningar. Såväl Herrgård som Präst får ny förpackning där överdelen av plast ersätts av

Överklagar om spritreklam

Starkspritstillverkaren Mackmyra överklagar nu en dom från Patent- och marknadsdomstolen. Mackmyra vill använda idag otillåtna bilder i reklamen för att

Ny produkt från Kronfågel

Kronfågel har tidigare produkten Kycklingsteak som är en urbenad kycklingklubba. Nu tar man konceptet vidare. Den här gången handlar det

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch