Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Investmentbolag köper Paradiset

Investmentbolaget Blue blir ny majoritetsägare i matkedjan Paradiset.
– Det första konkreta steget i Paradisets nya riktning är samarbetet med Midsona, säger Blues vd Anders Jacobson.

Idag kom beskedet. Stockholmsbaserade investmentbolaget Blue tar över majoritetsägandet och makten i matkedjan Paradiset.
Man tillkännager ”ett betydande skifte i företagets affärsstrategi” vilket definieras som att man vill att Paradiset ska ”etablera sig utanför den ekologiska dagligvaruhandeln och bli en huvudaktör med ett holistiskt perspektiv inom hållbarhet, mat och hälsa”.

– Det första konkreta steget i Paradisets nya riktning är samarbetet med Midsona, en svensk ledande aktör inom hälsa och välbefinnande, som annonserades i förra veckan” säger Anders Jacobson, Blues grundare och vd.
Midsona är noterat på stockholmsbörsens mid-cap lista och företaget ska tillsammans med Paradiset lansera varumärket ”Everyday by Paradiset”.

– Beslutet av Paradiset och Midsona att lansera det nya gemensamma varumärket ”Everyday by Paradiset” fastställer en ny era för företaget och kommer att påskynda utvecklingen av en rad nya Paradiset-produkter som kommer att lanseras på den nordiska marknaden, säger nye majoritetsägaren Anders Jacobson.

Jacobson säger att Blues investering i Paradiset återspeglar den snabbt ökande efterfrågan hos allmänheten för produkter som positivt bidrar till en hållbar hälsa, såväl för människor som planet.

Johannes Cullberg, grundare till Paradiset, poängterar fördelen med att bli uppköpt av Blue.
– Blue delar vår vision att ge konsumenterna ett mer miljövänligt val genom att erbjuda dem en fullständig shoppingupplevelse där de kan hitta hälsosamma, naturliga, etiska och hållbara livsmedel och hälso- och skönhetsartiklar, säger Cullberg.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

Teknikmagasinet i konkurs

Teknikmagasinet ansöker nu om konkurs. Under en tid har man försökt genomföra en rekonstruktion och även haft intressenter som velat

De kan bli Årets matbluff

Rekordmånga kandidater. Fem finalister. Fram till 20 januari kan du rösta på vilken vara som motvilligt ska få utmärkelsen Årets

Ludvig Anderberg tror på Mat.se

E-handeln av mat har stor tillväxtpotential och det egna företaget Mat.se ligger i framkant med smart lösningar. Det anser, möjligen

Vill kartlägga kompetensbehov

Det finns en brist på utbildningar inom kött och chark i Sverige, anser regeringen. Nu vill man genomföra en inventering

Testar mathämt på macken

Willys vill testa mobila hämtstationer för sin e-handlade mat. Under våren 2020 kommer man att göra försök ihop med Circle

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch