Investmentbolag köper Paradiset

Investmentbolaget Blue blir ny majoritetsägare i matkedjan Paradiset.
– Det första konkreta steget i Paradisets nya riktning är samarbetet med Midsona, säger Blues vd Anders Jacobson.

Idag kom beskedet. Stockholmsbaserade investmentbolaget Blue tar över majoritetsägandet och makten i matkedjan Paradiset.
Man tillkännager ”ett betydande skifte i företagets affärsstrategi” vilket definieras som att man vill att Paradiset ska ”etablera sig utanför den ekologiska dagligvaruhandeln och bli en huvudaktör med ett holistiskt perspektiv inom hållbarhet, mat och hälsa”.

– Det första konkreta steget i Paradisets nya riktning är samarbetet med Midsona, en svensk ledande aktör inom hälsa och välbefinnande, som annonserades i förra veckan” säger Anders Jacobson, Blues grundare och vd.
Midsona är noterat på stockholmsbörsens mid-cap lista och företaget ska tillsammans med Paradiset lansera varumärket ”Everyday by Paradiset”.

– Beslutet av Paradiset och Midsona att lansera det nya gemensamma varumärket ”Everyday by Paradiset” fastställer en ny era för företaget och kommer att påskynda utvecklingen av en rad nya Paradiset-produkter som kommer att lanseras på den nordiska marknaden, säger nye majoritetsägaren Anders Jacobson.

Jacobson säger att Blues investering i Paradiset återspeglar den snabbt ökande efterfrågan hos allmänheten för produkter som positivt bidrar till en hållbar hälsa, såväl för människor som planet.

Johannes Cullberg, grundare till Paradiset, poängterar fördelen med att bli uppköpt av Blue.
– Blue delar vår vision att ge konsumenterna ett mer miljövänligt val genom att erbjuda dem en fullständig shoppingupplevelse där de kan hitta hälsosamma, naturliga, etiska och hållbara livsmedel och hälso- och skönhetsartiklar, säger Cullberg.