Julskinkan dyrare –färre priskampanjer

Dyrare julskinka i år?
Säkert.
”The same procedure as last year”, skulle kanske betjänten i ”Grevinnan och betjänten” på nyår i tv ha kommenterat.

SCB:s siffror, som TT nyss relaterade till, ger en klar bild och en mycket tydlig sådan.
Julskinkan blir dyrare.
Varje år.
Sedan blir grisköttet billigare efter nyår.
Varje år.
Nästan i alla fall. 2012-2018 har priset på griskött stigit i december – varje år – mellan 0,7 och 5,5 procent.
I januari har grisköttet blivit billigare varje år, med undantag av 2015. Prissänkningarna har enligt statistiken dessutom varit i pariteten med sänkningarna inför julen.
Julskinkan köper vi i vilket fall tror handeln som samtidigt använder julskinkan som lockvara i priskampanjer.


Sill och lax istället
Normalpriset på köttet stiger dock i december. Istället är det sill och lax som genomgår motsatt vågrörelse istället. Där sänker handeln, generellt och varje år, priserna i december enligt SCB för att sedan återställa dem i januari.
Och naturligtvis är det centralt även för dagligvaruhandeln att säkra en bra decembermånad. Det finns det tydliga siffror på, till exempel från 2018 då Coop ökade livsmedelsförsäljningen i december med 16 procent och Ica ökade den med 18 procent, i båda fallen i jämförelse med novembermånaden före.
I år finns även andra aspekter på hur prisbilden för fläskkött – och därmed julskinkan – påverkan. Svinpesten har globalt slagit hårt mot köttproduktionen i bland annat Kina och Östeuropa. 30-50 procent av köttproduktionen i Kina anses ha slagits ut av svinpesten.
I våra trakter har det fått fläskpriset att stiga. I Danmark har Danske bank uppgett prisnivåns ökning till 52 procent och i hela Europa har ett höjt fläskpris på 42 procent nämnts. I Sverige anger samma källa prishöjningen till 9 procent hittills – lägre men ändå högt nog för att priset på exempelvis julskinkan ska påverkas.

Mest svenskt idag
Att priset på svenskt fläsk inte har stigit lika mycket som i övriga Europa beror dels på den svaga svenska kronan och dels på den självförsörjningsgrad på 73 procent som Sverige idag har när det gäller griskött. Man räknar ändå med att de svenska slakterierna kommer att höja priserna mer på griskött, både när det gäller leveranser till detaljhandel och leveranser till livsmedelsindustri framöver och att det kan komma att handla om rejäla höjningar.
Hur mycket av den prishöjningen som dagligvaruhandeln sedan låter slå igenom i konsumentledet kan, naturligtvis, vara en grannlaga fråga.
Stora prishöjningar på kött över huvud taget då vår nuvarande köttkonsumtion är ifrågasatt och alltfler väljer alltmer vegetariskt protein kan vara känsligt och påverka mer än vad prishöjningen i sig motiverar.
Dock kommer inte, enligt experterna, prishöjningen på julskinka att bli gigantisk denna jul. Upp till tio procents prishöjning i vissa segment men den stora skillnaden kommer att bli att det blir färre priskampanjer på julskinkan i ett läge där marginalerna pressas nedåt, är den vanligaste gissningen inför årets handel med julskinkan. När nästan all svensk julskinka dessutom kommer från svenska grisar minskar de yttre påverka faktorerna ytterligare.  

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Vi behandlar självklart dina uppgifter enligt GDPR
Läs mer här.

FILM: Årets företagare 2020

Richard Bergfors, norrbottning och vd för Max burgers, är årets vinnare av priset ”Årets företagare”, vilket delas ut av organisationen Företagarna.

Dressmann och Cubus stänger

Cubus i centrum av Gävle läggs ned. Dressmann avvecklas i Sandviken. Varnergruppen fortsätter linjen med neddragningar och butiksstängningar.

Ikea vägrar Black friday

Istället för att hänga på Black friday ska Ikea göra något hållbart av den svarta fredagen genom att köpa tillbaka Ikea-varor från kunder den dagen.

Framtidstron på väg tillbaka

Framtidstron i både butiks- och e-handeln ökar i oktober, konstaterar Svensk handel som ser en mer positiv attityd både i näthandel och fysisk handel.

Lidl vänder – startar kundklubb

Lidl har varit den enda stora dagligvarukoncern i Sverige som saknat lojalitetsprogram. Nu ändrar man sig och startar Lidl plus, igång 19 oktober.

City Gross hyr in influencers

City Gross tar ett nytt grepp genom att köpa utrymme hos lokalt förankrade så kallade micro-influencers med ambitionen att ”komma närmare kunderna”.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.