Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Karin Lindahl om varför hon tror på fysiska butiker för framtiden

Hundraåringen som (nästan) försvann
Indiska är hundraåringen som försvann. Nästan.
– Nu kravlar vi oss tillbaka, säger Karin Lindahl, vd och ägare.
Receptet? Bland annat att vara den man är och att luta sig mot kunderna.


Indiska började med en resa och är mitt uppe i en annan.
Matilda Hamilton, som grundade bolaget som Indiska utställningen, åkte till Orienten 1901 och köpte hem varor som hon sedan sålde på Regeringsgatan.
Det var början till en lång framgångsvåg som förde Indiska till en position med över 100 butiker när man stod på topp – och sedan en snabb tur i utförsbacken.
Efter flera år av stora förluster hamnade Indiska i sin första rekonstruktion 2015.
2017 inleddes på allvar den tuffa resan tillbaka och idag är det med Karin Lindahl som rodret med ena benet som vd och det andra som ägare till koncernen. En ny rekonstruktion var nödvändig och att många ställde upp.

”God framtid”
Vad Karin Lindahl i övrigt såg i Indiska och som hon tycker att aktörer i fysisk handel kan luta sig mot ser du i listan här intill.
– Det är många som dömer ut den fysiska butiken och säger att man ska satsa allt på e-handeln men jag tror att butikerna har en god framtid, säger Karin Lindahl.
– Dessutom drar fysisk butik och e-handel varandra, påpekar hon och pekar på ett par exempel ur Indiskas praktik.
I Norge stängde Indiska fem av sina tolv fysiska butiker i tron att e-handeln då istället skulle få ett uppsving, men istället vek den nedåt.

Flyttade inte med
I Karlstad hade Indiska två butiker och stängde den enda, med förhoppningen att kunderna då skulle gå till den andra istället eller e-handla.
– Men den butikens omsättning ökade marginellt, konstaterar Karin Lindahl i backspegeln.
– Erfarenheten är alltså att hur vi handlar är väldigt lokalt och att vi är bundna till butik väldigt mycket och att när butiker försvinner sjunker också varumärkeskännedom och när kunderna inte kan känna på varorna i butik, hämta och lämna där så tappar även e-handeln..
Idag har Indiska 76 fysiska butiker och så vill Karin Lindahl ha det framöver också.
– Vi vill ligga på den nivån och tänker göra det under förutsättning att vi har rätt hyresnivåer för butikerna.
När Karin Lindahl tog över Indiska var annars rådet närmast enhälligt från alla utomstående;
Strunta i butikerna och gå ”all in” i e-handeln istället.
– Det hade varit fullständigt fel, säger Karin Lindahl med eftertryck.
– Skulle vi lägga ned butikerna skulle Indiska vara borta på 24 timmar.

Vad Karin Lindahl såg i Indiska och butikerna
Sveriges äldsta livsstilskedja
98 procent varumärkeskännedom
Över en miljon kunder i kundklubben (idag 1,3…)
Unik nisch
Butiker i rätt storlek i rätt lägen
En snabbt växande lönsam e-handel
Lojal och konkurrenskraftig leverantörsbas
Erfarna och passionerade människor

Dela på sociala medier eller via e-post.

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-post

Vi har över 100 st. nyheter nedanför!

Presenteras av

| Annons |

Föregående
Nästa

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

Annons för dig med smak på livet.

Smakprov? Klicka här.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Senaste nytt

| Annons | 

Föregående
Nästa

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Vi uppdaterar nyheter dagligen.

Läs vårt E-magazine

E-Magazine

För dig som vill veta allt som händer inom dagligvaru- och servicehandeln.

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Leverantörsnytt

| Annons |

Föregående
Nästa

Vill du också synas här?

powered by Typeform

Välkommen till Butikstrender.

| Annons | 

Föregående
Nästa

Anmäl till vårt nyhetsbrev.

powered by Typeform

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Blandad läsning

| Annons |

Föregående
Nästa

Glad läsning önskar redaktionen!

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Snart där!

| Annons | 

Föregående
Nästa

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch