Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Klimat och miljö bakom mer vego

Vegetarianerna blir inte fler, men svenskarna äter vegetarisk mat allt oftare.
Främsta orsaken? Klimat- och miljöskäl.
Det visar årets vegobarometer som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Axfood.

Årets vegobarometer från Axfood, den fjärde i ordningen, visar på en fortsatt ökning av de som äter vegetariskt oftare än två gånger per vecka.
Andelen som svarar att de äter vegetariskt två till sex dagar i veckan ökar från 24 procent 2018 till 28 procent 2019. Vid den första mätningen 2016 var motsvarande andel 19 procent.

Fler slutsatser från undersökningen
Andelen flexitarianer är som högst bland kvinnor (35 procent anger att de äter vegetariskt 2-6 gånger i veckan) och personer under 35 år (39 procent).
Andelen som anger att de aldrig äter vegetariskt minskar från 17 procent föregående år till 14 procent 2019.

22 procent anger att de planerar att äta mindre kött under kommande året.
Det är något färre än föregående år då andelen var 26 procent.

Det absolut främsta skälet till att vi äter mer vegetariskt är klimat och miljö (64 procent). Detta är en klar ökning jämfört med 2016 då andelen var 50 procent.
Hälsoskäl hamnar på andra plats med en andel på 22 procent.

Ökad kunskap om vegetarisk matlagning är liksom tidigare vad som skulle få svensken att äta mer vegetariskt.
De som skippat köttet helt och äter vegetariskt varje dag är däremot inte fler än tidigare, endast 5 procent. Skillnaden mellan könen är stor. Dubbelt så många kvinnor som män säger att de äter vegetariskt under veckans alla dagar.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Läs fler nyheter nedanför!

Presenteras av

| Annons |

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

| Annons |

Annons för dig med smak på livet.

Gå till Norrlandsvilt Facebook.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Blandad läsning

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Leverantörsnytt

Butiksnytt

| Annons | 

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Läs vårt E-magazine

E-Magazine

Politik

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Brott

Konkurser

| Annons |

Vill du också synas här?

powered by Typeform

| Annons | 

Anmäl till vårt nyhetsbrev.

powered by Typeform

| Annons |

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

2019 avslutades med exakt 106 144 stycken unika läsare, vi arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch