Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Köpcentrumen ökar men tillväxten avtar

Trots e-handeln växte omsättningen i Sveriges 390 köpcentrum och handelsområden med 7,4 miljarder kronor 2018.
Den senaste köpcentrumkartläggningen visar dock att köpcentrumen nu visar en långsammare tillväxtbana och en mer blygsam tillväxt.

HUI Research har i samarbete med Datscha och Nordic council of shopping centers (NCSC) färdigställt en uppdaterad kartläggning av Sveriges köpcentrum och handelsområden.

Detaljhandelsåret 2018 kännetecknas av att fysiska butiker i allt högre grad påverkas av e-handel och förändrade köpbeteenden.
Trots det växte våra köpcentrum och handelsområden med 2,3 procent under 2018. Det är i nivå med rikets detaljhandel som ökade med 2,6 procent inklusive e-handel.

Köpcentrumens tillväxt var 1,2 procent medan handelsområdena, med mer livsmedel, hemutrustning och byggvaror, växte med 3,6 procent.
Det är starkare än Sveriges stadskärnor som hade en omsättningstillväxt på 0,4 procent under 2018.

– Köpcentrum och handelsområden har haft en positiv omsättningsökning de senaste 5 åren, trots tuffare konkurrens från e-handeln. Tillväxttakten har dock avtagit successivt och köpcentrumen har fallit in i en lugnare tillväxtbana, säger Monica Bruvik hos HUI Research.

Starkt bidragande orsaker till den svagare utvecklingen i köpcentrumen är digitalisering, ökad konkurrens och ett förändrat konsumentbeteende.

– Vi ser att köpcentrum och destinationer utvecklas för att möta kundens behov. Idag ser besöksanledningarna annorlunda ut än tidigare. Vi söker oss till platser för upplevelser i form av service, restauranger, caféer och kultur. Den traditionella butiken kommer fortfarande att vara högst relevant, men med ett annorlunda syfte. Noterbart är att många e-handelsföretag ser nödvändigheten av en fysisk närvaro, säger Kajsa Hernell, vd för NCSC.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Presenteras av

Annons

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Annons

Annons

Annons

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.