Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

”Kvalitet är viktigaste trenden”

Färre är bättre.
Kvalitet är viktigaste trenden.
Det slår Gustav Trägårdh fast inför Åbymässan 12 september.

Gustav Trägårdh är kökschef på Sjömagasinet.
12 september ska han tala på ämnet ”Kvalitet” på Fastfood & café/Restaurangexpo på Åbymässan i Göteborg.

– Det finns tydliga tecken på att konsumenten ställer allt högre krav på att grejer ska vara bra. Det gäller inte bara maten de äter, utan även drycken. Det ska hellre vara en hantverksmässig och kärleksfullt tillverkad öl än åtta av mainstream-sorten, förklarar Trägårdh.
– Färre men bättre är den positiva trend som vi ser utvecklas allt mer intensivt under året och det gäller inte bara mat, det gäller allt, menar han.

Enligt Gustav Trädgård handlar kvalitet om kompromisslöshet vad gäller råvara. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att råvaran är dyr, utan handlar om att välja färre av de produkter som är bra.

Vi kan titta på kvaliteten ur många olika perspektiv och tydligt se kopplingen på hur den hör ihop med andra stora mattrender som hållbarhet, hälsomedvetna val och etik.
En närodlad rädisa innebär inte bara högre kvalitet ur en miljösynpunkt, utan även smakmässigt. Och en lokalbryggd öl innebär ett medvetet val för konsumenter som allt mer kräver kvalitativa och unika produkter.

– Vi återkommer till det faktum att konsumenten tänker att färre är bättre och som kock innebär det att ta tillvara på råvaran på bästa möjliga sätt och hylla de råvaror som man arbetar med. De ska lyfta och kompletterar varandra, istället för motsatsen. Först när man förstår det får man ut maximal prestanda av de råvaror som man arbetar med, menar Gustav Trägårdh som alltså kommer att utveckla ämnet på Åbymässan 12 september.

SENASTE NYHETERNA

Fler nyheter nedanför!

powered by Typeform

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Vi var på Ostfestivalen

Butikstrender besökte den sjunde upplagan av Ostfestivalen på Münchenbryggeriet i Stockholm. Tre mejerier vann guldmedaljer för sina ostar och totalt

Lidls nya dubbelt certifierad

Lidl bygger just nu vad man beskriver som världens första klimatneutrala livsmedelsbutik. Det sker på Gotland, butiken öppnar i år

Framtidstron tillbaka – lite…

Framtidstron i handeln återhämtar sig något, konstaterar Svensk handel i sin barometer där man påpekar att de förväntningarna ökar både

Stark öppning för handeln

Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten

Publikfavorit på Ostfestivalen

Hallands himmel. Godast på Ostfestivalen 2020. Detta enligt publiken som placerade osten från Arla som nummer 1, två år efter

Snabbgross öppnar i Jönköping

Nu på torsdag öppnar Axfood snabbgross i Jönköping. Det innebär en liten milstolpe då det är kedjans 25:e butik och

Så äter vi klimatsmart år 2030

Vi kommer att äta allt mer klimatsmart under de närmaste 10 åren. Nya växtbaserade proteinkällor och mindre svinn i matlagningen

E-handelsplaner splittrar politiker

Bevara oersättlig jordbruksmark eller bygga för en stor mängd nya jobb? Det är frågan i Ängelholm där ett nytt e-handelsområde

Hyfsad start för Clas Ohlson

Clas Ohlson ökade sin försäljning i Norden med 4 procent under januari 2020. Totalt ökade försäljningen med 1 procent och

Växtbaserat och Tex Mex

Livsmedelsföretaget Paulig, med bland annat varumärkena Santa Maria och Risenta, satsar på internationell tillväxt. Växtbaserat protein är en viktig del

Svenskodlad ärta i framtidsprojekt

På naturbruksskolan Sötåsen i Töreboda provar man att laga maträtter på gråärt (se bild), som under 1800-talet konkurrerades ut av

500 miljoner till Mathem

Mathem tar in 500 miljoner kronor i en ny investerarrunda. Tidigare ägare som Kinnevik, Verdanne och Clas Ohlson satsar mer

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch