Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Lidl-kunders pengar till minskad plast

Tack vare kunderna kan Lidl Sverige nu förmedla tio miljoner kr till minskad plastanvändning.
Genom en prishöjning på 50 öre per plastbärkasse har Lidls kunder bidragit.
Med pengarna vill Lidl bidra till att öka takten i hållbarhetsarbetet.

En tidigare prishöjning på 50 öre per plastbärkasse hos Lidl har gett ett positivt gensvar och en imponerande summa som nu kommer till framtidsnytta.
Lidl Sverige kan nu tack vare sina kunder stötta minskad plastanvändning med tio miljoner kr.
Det handlar om att bidra till att finansiera ett eller flera hållbarhetsprojekt för minskad plastanvändning.

Satsningen går under namnet Lidl future initiatives.
Där kan fram till 14 oktober högskolor, universitet, ideella organisationer och andra ansöka om stöd för hållbarhetsprojekt kopplade till plast.
Det kan handla om att minska eller undvika plast, att utveckla alternativa material eller att driva beteendeförändring hos konsument, förklarar Lidl.

– Initiativet är ett naturligt nästa steg i vårt övergripande hållbarhetsarbete. Som livsmedelsaktör är vi en del av dagens problem och vi vill därför vara en aktiv del av framtidens lösning, säger Lidls Sverige-chef Johan Augustsson (bilden).
– Tio miljoner kronor kan göra skillnad i kampen för minskad plastanvändning, med den här utlysningen säkerställer vi att våra kunders pengar från prishöjningen på plastpåsar kommer till bäst nytta, konstaterar han.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

Teknikmagasinet i konkurs

Teknikmagasinet ansöker nu om konkurs. Under en tid har man försökt genomföra en rekonstruktion och även haft intressenter som velat

De kan bli Årets matbluff

Rekordmånga kandidater. Fem finalister. Fram till 20 januari kan du rösta på vilken vara som motvilligt ska få utmärkelsen Årets

Ludvig Anderberg tror på Mat.se

E-handeln av mat har stor tillväxtpotential och det egna företaget Mat.se ligger i framkant med smart lösningar. Det anser, möjligen

Vill kartlägga kompetensbehov

Det finns en brist på utbildningar inom kött och chark i Sverige, anser regeringen. Nu vill man genomföra en inventering

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch