Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Lidl speedar upp mot matsvinnet

Lidl accelererar arbetet för minskat matsvinn.
Nu ska man redovisa matsvinnsmängd med full transparens och rullar ut matsvinnskoncept i alla butiker

2018 satte Lidl i Sverige målet att halvera matsvinnet från butiker och lager 2025. Samtidigt lanserades matsvinnskonceptet “Ta vara på”.
Nu tar Lidl ytterligare steg i kampen för att minska matsvinnet och redovisar matsvinnet helt öppet.

Lidl redovisar idag matsvinn med total transparens. I och med publiceringen av hållbarhetsrapporten 2018/19 är Lidl den enda livsmedelskedjan i Sverige som redovisar matsvinn i ton. Matsvinnet uppgick under verksamhetsåret till 1,78 procent av andel såld mat (ca 6 400 ton).
Halvårsrapporten för mars – aug 2019 visar en minskning och under perioden uppgick matsvinnet till 1,72 procent av andel såld mat.

– Transparens är en avgörande faktor för att vi tillsammans med våra kunder ska kunna lösa matsvinnsproblematiken. Hemlighetsmakeri leder oss inte på rätt väg utan riskerar skapa tvivel. Nu hoppas vi att fler aktörer följer efter och öppnar upp för att vi i branschen ska kunna bidra till en av vår bransch viktigaste hållbarhetsutmaningar, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

I början av oktober rullades matsvinnskonceptet “Ta vara på” ut i alla 190 Lidl-butiker i hela landet.
Konceptet som bland annat innebär att lådor med tre kilo fullt ätbara frukter och grönsaker med exempelvis skönhetsfläckar, säljs för 20 kronor, har gått över förväntan och blivit mycket populärt bland kunderna.

Konceptet innebär dessutom att kunderna har möjlighet att ta vara på mat med “superkort datum”, mat som närmar sig sista förbrukningsdag eller bäst-före-datum, till kraftigt nedsatta priser med upp till 30–90 procent rabatt. Sedan starten av “Ta vara på” och fram till sista september 2019 har nära 95 ton mat räddats.

– Vi vill ta vårt fulla ansvar för att minska matsvinnet och därför satte vi ett tufft mål att halvera matsvinnet i butiker och lager till 2025. Genom “Ta vara på” minskar vi inte bara matsvinnet för vår verksamhet, vi påverkar också våra kunder att göra smarta och hållbara val och vi kan dessutom inspirera andra aktörer att öka takten i sitt arbete för att minska matsvinnet, avslutar Johan Augustsson.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Välkomnar marknadsdom

Franskägda Skånemejerier välkomnar Patent- och marknadsdomstolens beslut kring ostmärkena Präst, Herrgård och Grevé om vilka företaget varit i strid med

Framtidstron lägre i handeln

Framtidstron sjunker. Det gäller både i butiker och e-handeln. Det handlar framförallt om att man ser en lågkonjunktur och pessimistiska

Låter papper ersätta plast

Papper ersätter plast i Arlas nya ostförpackningar. Såväl Herrgård som Präst får ny förpackning där överdelen av plast ersätts av

Överklagar om spritreklam

Starkspritstillverkaren Mackmyra överklagar nu en dom från Patent- och marknadsdomstolen. Mackmyra vill använda idag otillåtna bilder i reklamen för att

Ny produkt från Kronfågel

Kronfågel har tidigare produkten Kycklingsteak som är en urbenad kycklingklubba. Nu tar man konceptet vidare. Den här gången handlar det

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch