Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela på sociala medier eller via e-post.

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-post

Lidl speedar upp mot matsvinnet

Lidl accelererar arbetet för minskat matsvinn.
Nu ska man redovisa matsvinnsmängd med full transparens och rullar ut matsvinnskoncept i alla butiker

2018 satte Lidl i Sverige målet att halvera matsvinnet från butiker och lager 2025. Samtidigt lanserades matsvinnskonceptet ”Ta vara på”.
Nu tar Lidl ytterligare steg i kampen för att minska matsvinnet och redovisar matsvinnet helt öppet.

Lidl redovisar idag matsvinn med total transparens. I och med publiceringen av hållbarhetsrapporten 2018/19 är Lidl den enda livsmedelskedjan i Sverige som redovisar matsvinn i ton. Matsvinnet uppgick under verksamhetsåret till 1,78 procent av andel såld mat (ca 6 400 ton).
Halvårsrapporten för mars – aug 2019 visar en minskning och under perioden uppgick matsvinnet till 1,72 procent av andel såld mat.

– Transparens är en avgörande faktor för att vi tillsammans med våra kunder ska kunna lösa matsvinnsproblematiken. Hemlighetsmakeri leder oss inte på rätt väg utan riskerar skapa tvivel. Nu hoppas vi att fler aktörer följer efter och öppnar upp för att vi i branschen ska kunna bidra till en av vår bransch viktigaste hållbarhetsutmaningar, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

I början av oktober rullades matsvinnskonceptet ”Ta vara på” ut i alla 190 Lidl-butiker i hela landet.
Konceptet som bland annat innebär att lådor med tre kilo fullt ätbara frukter och grönsaker med exempelvis skönhetsfläckar, säljs för 20 kronor, har gått över förväntan och blivit mycket populärt bland kunderna.

Konceptet innebär dessutom att kunderna har möjlighet att ta vara på mat med ”superkort datum”, mat som närmar sig sista förbrukningsdag eller bäst-före-datum, till kraftigt nedsatta priser med upp till 30–90 procent rabatt. Sedan starten av ”Ta vara på” och fram till sista september 2019 har nära 95 ton mat räddats.

– Vi vill ta vårt fulla ansvar för att minska matsvinnet och därför satte vi ett tufft mål att halvera matsvinnet i butiker och lager till 2025. Genom ”Ta vara på” minskar vi inte bara matsvinnet för vår verksamhet, vi påverkar också våra kunder att göra smarta och hållbara val och vi kan dessutom inspirera andra aktörer att öka takten i sitt arbete för att minska matsvinnet, avslutar Johan Augustsson.

Vi har över 100 st. nyheter nedanför!

Presenteras av

| Annons |

Föregående
Nästa

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

Annons för dig med smak på livet.

Smakprov? Klicka här.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Senaste nytt

| Annons | 

Föregående
Nästa

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Vi uppdaterar nyheter dagligen.

Läs vårt E-magazine

E-Magazine

För dig som vill veta allt som händer inom dagligvaru- och servicehandeln.

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Leverantörsnytt

| Annons |

Föregående
Nästa

Vill du också synas här?

powered by Typeform

Välkommen till Butikstrender.

| Annons | 

Föregående
Nästa

Anmäl till vårt nyhetsbrev.

powered by Typeform

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Blandad läsning

| Annons |

Föregående
Nästa

Glad läsning önskar redaktionen!

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Snart där!

| Annons | 

Föregående
Nästa

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch