ANNONS

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Lidl vill satsa på mer svenskt

Tre fjärdedelar av det egna färska köttet hos Lidl har svenskt ursprung och tre tiondelar av försäljningen utgörs av varor från svenska leverantörer.
Nu vill Lidl fortsätta den satsningen och utöka dessa andelar.

Lidl säger i ett pressmeddelande att man ser en ökad efterfrågan på svenska livsmedel.
Utifrån det vill man satsa än mer på det svenska och ekologiska sortimentet.
Idag kommer 73 procent av det färska köttet hos Lidl från Sverige och drygt 30 procent av den totala försäljningen är varor från svenska leverantörer.

Som en del i satsningen samarbetar livsmedelskedjan med märkningar som Svenskt sigill och Från Sverige.
Över 180 produkter hos Lidl är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige eller Svensk fågel, skriver Lidl.
När det gäller ekologiskt är åtta procent av varorna i det fasta sortimentet ekologiska och inom frukt och grönt är den ekologiska andelen 18 procent.

– Djurvälfärd är högt prioriterat inom Lidl. Vi främjar god djurhållning genom att premiera kött och fågel med svenskt ursprung samt genom inköp av ekologiska produkter, säger Annika Skogvik som är tf hållbarhetschef hos Lidl.

SENASTE NYHETERNA

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch