Löfbergs mot kaffeslöseri

Samtidigt som klimatförändringar hotar tillgången på kaffebönor häller svenskarna ut 300 miljoner liter kaffe varje år.
– Helt fel, menar Löfbergs.
Nu har man dragit igång en aktivitet mot slöseriet och startar på Stockholms central.

Det är statistik från SCB och Naturvårdsverket som säger att svenskarna häller ut 300 miljoner liter kaffe varje år.
Löfbergs har tidigare agerat mot detta via aktiviteten Caffe Slatte och nu går man vidare.

Under tisdagen inledde man kaffeuppropet ”Drick upp” för att få svenskarna att göra just det.
Aktiviteten inleddes på Stockholm C och Löfbergs vd Lars Appelqvist understryker allvaret.

– Det är naturligtvis inte hållbart, säger Appelqvist om statistiken från SCB.
– Ett onödigt slöseri med jordens resurser, inte minst med tanke på att de utmaningar som världens kaffeodlare står inför och som hotar tillgången på gott kaffe i framtiden.

Med uppropet ”Drick upp” vill Löfbergs få fler att tänka till kring sin kaffekonsumtion och de utmaningar som hotar tillgången på gott kaffe i framtiden.
– Det här handlar om att säkra kaffet för nästa generation kaffeälskare. Att få fler att välja ett riktigt hållbart kaffe och värdesätta varenda droppe. Att respektera allt jobb som ligger bakom en god kopp kaffe genom att dricka upp det man häller upp, säger Lena Rodin som är marknadschef för Löfbergs.

Klimatförändringarna påverkar miljontals kaffeodlare över hela världen och till år 2050 riskerar kaffeproduktionen att halveras.
Sämre förutsättningar innebär även att allt färre unga människor väljer att försörja sig som kaffeodlare.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Magnus metod ska skapa nya maträtter

Magnus metod ska skapa nya maträtter

Doktoranden Magnus Westling har skapat en metod för att förbättra maträtter och utveckla recept – med början i råvarornas smakkaraktär.

Coop lanserar nytt ekologiskt för barn

Coop lanserar nytt ekologiskt för barn

Coop lanserar inför sommaren två ekologiska fruktdrycker för barn. Dessutom har man uppdaterat sina fruktpuréer med flera nya smaker, allt Krav-märkt.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.