Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Många beredda äta nytt till jul

Stenhårt konservativa inför julmaten?
Nja.
City Gross nya undersökning visar att sex av tio är villiga att byta ut maträtter till jul.

Mycket av den julmat svenskarna äter har en lång historia. Samtidigt har de senaste decennierna inneburit en uppluckring av vad vi äter under juldagarna.
Även om skinkan, julkorven och köttbullarna är kvar på bordet har nya rätter tillkommit och kanske är det dags för ytterligare nyheter nu?

I vilket fall visar en ny undersökning från City Gross att 59 procent av de som svarat i undersökningen kan tänka sig att byta ut en eller flera rätter på julbordet mot något nytt.
Inte helt oväntat är de yngre – 18-29 år – bland de svarande än mer öppna för förnyelse. I den gruppen kan 67 procent gärna byta ut en eller två rätter medan 14 procent kan tänka sig att ta steget fullt ut och byta ut allt på matbordet.

– Det traditionella julbordet, med julskinka, köttbullar och sill, är för många en självklarhet. Samtidigt visar sifforna att en majoritet av svenskarna kan tänka sig att byta ut klassikerna. I år vill vi uppmuntra till en härlig jul med nya smaker. Andra länders julmåltider är en riktigt bra inspirationskälla, säger Henrik Weiden som är tf marknadschef hos City Gross som låtit göra undersökningen.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt

Martina Haag frontar Hemköp

Hemköp fortsätter att knyta kända ansikten och från och till matprofiler till sig i  konceptet ”Från en matälskare till en

Fazer lanserar Svenskt havreris

Ett svenskodlat klimatsmart havreris. Så lanserar Fazer ”Svenskt havreris”, varumärke Frebaco, med en sjättedel av det thailändska risets klimatpåverkan, hävdar

Willys öppnar på Bryggudden

Vilket kaffe man bjuder på vid premiären behöver man kanske inte fundera på. Idag öppnar Willys på Bryggudden i Karlstad

Coop säljer lokalt på nätet

Coop tar nu ett nytt grepp där man lanserar en ”gårdsbutik” online. ”Med den nya gårdsbutiken på coop.se kan man

Tror på svensk servicehandel

Var fjärde s k conveniencebutik försvinner inom tio år, tror man i Danmark. I Sverige är man positiv och tror

Coop lägger ner i Ramnäs

Coop lägger ned sin butik i Ramnäs, Surahammar. Därmed förlorar orten inte bara sin sista butik utan även apotek och

Lidl rekryterar från Ica

Niclas Haglund har fått jobb på marknads och kommunikation hos Lidl Sverige där han ska arbeta som konceptdesigner, art director

Kan få outlet med lyxmärken

En outletby med märken som Gucci och Versace? I lilla Löddeköpinge? Så kan det bli sedan kommunen och Rioja estates

Gratis släp hos Max i Örebro

Max burgers och Freetrailer inleder ett samarbete vid Max restaurang i Lillån norr om Örebro. Som ett utbyggt kunderbjudande erbjuder

Ekomjölk får klimatvänlig förpackning

Skånemejeriernas ekologiska produkter “Hjordnära” får nya kartongförpackningar. De  tillverkas av Elopak och garanteras vara helt koldioxidneutrala. Skånemejeriernas miljösatsning har som

Lidl-bygge ännu inte avgjort

Denna vecka hamnar Lidls planer på att bygga i Karlstad på politikernas bord igen. Lidl har efter två år inte

Superlokal nätmat i konkurs

Man tog in 80 miljoner kr i kapital men fick aldrig ordning på affärerna. Nu går nätmatbutiken Fodi i konkurs

Picards nya i butikerna

Picard lanserar vårens asiatiska sortiment med kryddstarka nyheter. Lanseringsdatum är 12 februari och i butikerna finns 50 asiatiska produkter i

Högsta vinsten någonsin

Det ekonomiska resultat som Lantmännen redovisar för 2019 slår rekord. Resultatet efter finansnetto, strax under 1,9 miljarder kr, är den

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch