”Människor är mervärdet”

Innovation är att skapa mening och förändring.
Det konstaterar Ann-Katrin Tottie, varumärkeschef och framtidsanalytiker hos Ica.
– Vi skapar mening och förändring och mervärdet är människor, konstaterar hon.

”Influerade av framtiden”, står det som en slogan kring Icas innovationsarbete och precis så är det, säger framtidsanalytikern Ann-Katrin Tottie.
– Det sker en stor omställning och de som klarar den är överlevare. Det finns inget utrymme för de företag som inte gör gott för människor och planeten, konstaterar hon.
– Det räcker inte att ta ansvar för produkterna utan vi måste ta ansvar i hela kedjan och även se till att göra våra mål lustfyllda.

Utgångspunkten är att 2030 kommer vi att ha haft en AI-revolution och tio procent av dagens jobb har försvunnit. Nya jobb kommer men det blir en svår omställning för ånga och en viktig del i framtidsarbetet är att skapa meningsfulla nya jobb.
– Handeln har en viktig roll som en god medborgare på den lokala platsen och det här blir än viktigare, säger Tottie.

– Man är sig själv närmast och det är på den lokala platsen vi kan göra skillnad genom handeln.
– Ica-handlarna måste verkligen förstå sin lokala plats och sina specifika kunder. Det är inte så att ”one size fits all” utan vi måste vara bra lokalt – men det har många Ica-handlare i sitt DNA.

Läs mer om Icas innovationsarbete i nya printmagasinet Butikstrender 8/2019