Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

”Människor är mervärdet”

Innovation är att skapa mening och förändring.
Det konstaterar Ann-Katrin Tottie, varumärkeschef och framtidsanalytiker hos Ica.
– Vi skapar mening och förändring och mervärdet är människor, konstaterar hon.

”Influerade av framtiden”, står det som en slogan kring Icas innovationsarbete och precis så är det, säger framtidsanalytikern Ann-Katrin Tottie.
– Det sker en stor omställning och de som klarar den är överlevare. Det finns inget utrymme för de företag som inte gör gott för människor och planeten, konstaterar hon.
– Det räcker inte att ta ansvar för produkterna utan vi måste ta ansvar i hela kedjan och även se till att göra våra mål lustfyllda.

Utgångspunkten är att 2030 kommer vi att ha haft en AI-revolution och tio procent av dagens jobb har försvunnit. Nya jobb kommer men det blir en svår omställning för ånga och en viktig del i framtidsarbetet är att skapa meningsfulla nya jobb.
– Handeln har en viktig roll som en god medborgare på den lokala platsen och det här blir än viktigare, säger Tottie.

– Man är sig själv närmast och det är på den lokala platsen vi kan göra skillnad genom handeln.
– Ica-handlarna måste verkligen förstå sin lokala plats och sina specifika kunder. Det är inte så att ”one size fits all” utan vi måste vara bra lokalt – men det har många Ica-handlare i sitt DNA.

Läs mer om Icas innovationsarbete i nya printmagasinet Butikstrender 8/2019

SENASTE NYHETERNA

Fler nyheter nedanför!

powered by Typeform

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Världens största semla

Att den är världens största semla är inte konstigt. Den blev nämligen dubbelt så stor som planerat. Nu kommer bageriet

Willys öppnar i Åmål

Fucking Åmål? Nej. Shopping Åmål. Nu flyttar Eurocash-butiken där för att istället öppna igen som Willys-butik i nytt läge och

Mest köpt hos Picadeli

29 miljoner sålda sallader noterar Picadeli i Sverige under fjolåret. Nu summerar man och konstaterar att körsbärstomat, majs, mozzarella och

Var tredje butik omställd

Coop fortsätter med en intensiv takt i att ställa om landets Netto-butiker till Coop-format och skyltning. Nu är man snart

Havrefralla nyhet från Fazer

När nio av tio svenskar äter för lite fullkorn kommer Fazer med nya Havrefralla där 51 procent av spannmålet består

Vi var på Ostfestivalen

Butikstrender besökte den sjunde upplagan av Ostfestivalen på Münchenbryggeriet i Stockholm. Tre mejerier vann guldmedaljer för sina ostar och totalt

Lidls nya dubbelt certifierad

Lidl bygger just nu vad man beskriver som världens första klimatneutrala livsmedelsbutik. Det sker på Gotland, butiken öppnar i år

Framtidstron tillbaka – lite…

Framtidstron i handeln återhämtar sig något, konstaterar Svensk handel i sin barometer där man påpekar att de förväntningarna ökar både

Stark öppning för handeln

Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten

Publikfavorit på Ostfestivalen

Hallands himmel. Godast på Ostfestivalen 2020. Detta enligt publiken som placerade osten från Arla som nummer 1, två år efter

Snabbgross öppnar i Jönköping

Nu på torsdag öppnar Axfood snabbgross i Jönköping. Det innebär en liten milstolpe då det är kedjans 25:e butik och

Så äter vi klimatsmart år 2030

Vi kommer att äta allt mer klimatsmart under de närmaste 10 åren. Nya växtbaserade proteinkällor och mindre svinn i matlagningen

E-handelsplaner splittrar politiker

Bevara oersättlig jordbruksmark eller bygga för en stor mängd nya jobb? Det är frågan i Ängelholm där ett nytt e-handelsområde

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch