Maten vi slänger mest av

Mjukt bröd, gurka, banan.
De tre varor vi slänger mest av.
På ett år blir det 938 000 ton matavfall – enbart i Sverige.

Willys ska halvera sitt matsvinn till år 2025. En viktig del av arbetet består i att identifiera och fokusera på de varor som slängs mest.
När Willys lät Sifo undersöka saken framkom att mjukt bröd följt av gurka, banan, clementiner och tomater toppar hushållens svinnlista.

Under 2016 uppkom omkring 938 000 ton matavfall från de svenska hushållen.
Det motsvarar 97 kilo per person – men vad vi mer konkret slänger har inte analyserats ordentligt.

Nu har Willys, som satt som mål att halvera sitt matsvinn till 2025, låtit Sifo undersöka vilka specifika matprodukter det är som hamnar i soporna.
Drygt tusen svenskar fick svara på vad de slängt de senaste 30 dagarna och av resultatet framkommer att mjukt bröd är den produkt som slängs mest.

– Ju bättre kunskap vi har kring vad exakt det är som slängs, desto större chans att vi lägger fokus på rätt saker. Nu ska vi fortsätta hitta kreativa lösningar för att minska både vårt eget och våra kunders matsvinn, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

Svenskarnas 20 mest slängda varor
Vad av nedanstående har du eller någon i ditt hushåll slängt de senaste 30 dagarna?

Produkt                                                                  Andel

  1. Mjukt bröd                                                      46 %
  2. Gurka                                                              30 %
  3. Banan                                                              27 %
  4. Clementin                                                        24 %
  5. Tomater                                                          23 %
  6. Äpplen                                                            23 %
  7. Mjölk                                                              22 %
  8. Crème fraiche                                                  21 %
  9. Morot                                                              20 %
  10. Lök                                                                 18 %
  11. Grädde                                                            18 %
  12. Potatis                                                             16 %
  13. Pasta                                                               15 %
  14. Apelsin                                                           14 %
  15. Hårdost                                                           14 %
  16. Avokado                                                         13 %
  17. Skinka                                                             12 %
  18. Ris                                                                  11 %
  19. Gräddfil                                                          11 %

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Klassikern pappersbaserat förpackad

Klassikern pappersbaserat förpackad

En svensk klassiker i form av Scan falukorv på 800 g-ring, blir nu pappersbaserat förpackat i en innovation från Mondi, istället för i dagens plast.

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar bygger ett nytt samarbete. Det tar sin utgångspunkt i snögubben Valle som finns på Skistars destinationer och som nu blir glass.

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

En tredjedel svarar ”mer än 50 gånger per dag”, var femte 18-29-åring ”mer än 100 gånger per dag”. Det gäller hur ofta vi svenskar kollar mobilen.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.