Matlust klimatsmartast i Almedalen

Klimatsmartast i Almedalen?
Matlust från Södertälje.
Och det var andra året i rad man prisades under Almedalsveckan.

För andra året i rad fick Matlust pris i Almedalen.
Förra året fick man priset och titeln ”Årets Mälardarling 2017”.

I året vann man tävlingen ”Almedalens klimatsmartaste mat”.
Vinnaren korvades vid eventet ”Framtidens hållbara matsystem – ärtigt, smart och gott” där den prisvinnande Södertäljerullen och Gotlandsrullen serverades.

Aftonbladet var förra årets vinnare och därför utspelade sig prisceremonin i dess tält under torsdagen.
Bakom priset finns WWF, Naturskyddsföreningen, Greenpeace, Djurens rätt, Medveten konsumtion, Svensk mat- och miljöinformation, Vegonorm, Ekoguiden, Fores, Push Sverige och Carboncloud.

– Med främst växtbaserad mat och med fokus på närproducerade och ekologiska ingredienser har vinnaren på ett inspirerande sätt kommunicerat hur man kan äta för planetens bästa. Vinnaren har även använt sig av mat som annars skulle slängas, så kallad “fulmat”, samt valt att helt skippa engångsartiklar, löd juryns motivering till att kora Matlust.

– Fantastiskt roligt, konstaterade Sara Jervfors som är projektchef för Matlust och dessutom kostchef i Södertälje kommun.
Södertäljerullen och Gotlandsrullen har man skapat tillsammans med ekokocken Luqaz Ottosson för att visa hur god mat det går att göra på hållbara och växtbaserade varor.

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Klassikern pappersbaserat förpackad

Klassikern pappersbaserat förpackad

En svensk klassiker i form av Scan falukorv på 800 g-ring, blir nu pappersbaserat förpackat i en innovation från Mondi, istället för i dagens plast.

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar bygger ett nytt samarbete. Det tar sin utgångspunkt i snögubben Valle som finns på Skistars destinationer och som nu blir glass.

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

En tredjedel svarar ”mer än 50 gånger per dag”, var femte 18-29-åring ”mer än 100 gånger per dag”. Det gäller hur ofta vi svenskar kollar mobilen.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.