Matsmarts omsättning nära en halv miljard

Matsmarts omsättning nära en halv miljard
Matsmarts ledningsgrupp – enbart glada miner efter ett framgångsrikt 2020. Foto: Pressbild Matsmart

E-handelsföretaget Matsmart kan notera en ökad omsättning med 33 procent för 2020 då omsättningen landade på 493 miljoner kr.

Matsmart köper varor som är på väg mot bäst före-datum, har tryckfel, är av utgående karaktär eller på något annat sätt svåra att sälja under gängse format.
Sedan säljer man varorna med ett påslag och bygger den vägen företaget.

För 2020 ökade omsättningen för Matsmart, som nu finns även i Danmark, Finland och Tyskland, med 33 procent och uppgick till 493 miljoner kr.
Förlusten blev minus 92 miljoner kr och soliditeten vid årets slut 19 procent.

Under våren 2021 har en nyemission genomförts och den har gett 350 miljoner kr i nytt kapital för Matsmart.
– Vi är just nu mitt uppe i ett skifte mot cirkulär och digital konsumtion, där digitaliseringen delvis accelererats ytterligare det senaste året till följd av social distansering, säger vd Karl Andersson.

– Tillväxten för mat-e-handel sprängde alla förväntningar förra året och det har förstås gynnat oss som bolag. Vi är övertygade om att de förändringar vi sett under året, som visats i nya konsumentbeteenden, kommer att bestå.
– Siktet framåt är inställt på att lansera på fler marknader och med vårt nya robotiserade lager som håller på att byggas i Örebro skapar vi en plattform för stabil lönsamhet i Norden, avslutar Karl Andersson.

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Klassikern pappersbaserat förpackad

Klassikern pappersbaserat förpackad

En svensk klassiker i form av Scan falukorv på 800 g-ring, blir nu pappersbaserat förpackat i en innovation från Mondi, istället för i dagens plast.

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar bygger ett nytt samarbete. Det tar sin utgångspunkt i snögubben Valle som finns på Skistars destinationer och som nu blir glass.

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

En tredjedel svarar ”mer än 50 gånger per dag”, var femte 18-29-åring ”mer än 100 gånger per dag”. Det gäller hur ofta vi svenskar kollar mobilen.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.