Matsmarts omsättning nära en halv miljard

Matsmarts omsättning nära en halv miljard
Matsmarts ledningsgrupp – enbart glada miner efter ett framgångsrikt 2020. Foto: Pressbild Matsmart
E-handelsföretaget Matsmart kan notera en ökad omsättning med 33 procent för 2020 då omsättningen landade på 493 miljoner kr.

E-handelsföretaget Matsmart kan notera en ökad omsättning med 33 procent för 2020 då omsättningen landade på 493 miljoner kr.

Matsmart köper varor som är på väg mot bäst före-datum, har tryckfel, är av utgående karaktär eller på något annat sätt svåra att sälja under gängse format.
Sedan säljer man varorna med ett påslag och bygger den vägen företaget.

För 2020 ökade omsättningen för Matsmart, som nu finns även i Danmark, Finland och Tyskland, med 33 procent och uppgick till 493 miljoner kr.
Förlusten blev minus 92 miljoner kr och soliditeten vid årets slut 19 procent.

Under våren 2021 har en nyemission genomförts och den har gett 350 miljoner kr i nytt kapital för Matsmart.
– Vi är just nu mitt uppe i ett skifte mot cirkulär och digital konsumtion, där digitaliseringen delvis accelererats ytterligare det senaste året till följd av social distansering, säger vd Karl Andersson.

– Tillväxten för mat-e-handel sprängde alla förväntningar förra året och det har förstås gynnat oss som bolag. Vi är övertygade om att de förändringar vi sett under året, som visats i nya konsumentbeteenden, kommer att bestå.
– Siktet framåt är inställt på att lansera på fler marknader och med vårt nya robotiserade lager som håller på att byggas i Örebro skapar vi en plattform för stabil lönsamhet i Norden, avslutar Karl Andersson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil