Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Matsvinnet ökar i Sverige

Svenska folket vill minska sitt matsvinn.
Nu anses det av vissa istället öka.
Livsmedelsbranschen letar nu en lösning.

Matsvinnet har stått i centrum för debatten de senaste åren och i flera undersökningar säger en majoritet av svenskarna att man vill minska sitt matsvinn.
Samtidigt pekar vissa undersökningar mot att det kan vara så att matsvinnet just nu ökar.

Nu har livsmedelsbranschen varit samlad för att diskutera lösningar. Under onsdagen genomfördes en workshop på Svenska miljöinstitutet för att hitta vägar att minska matsvinnet.
Två färska opinionsundersökningar rankar matsvinn som konsumenternas viktigaste åtgärd för att minska matens klimatpåverkan.

– Samtidigt visar tyvärr statistiken att matsvinnet ändå fortsätter att öka i Sverige. Det är inte hållbart, säger LRF:s livsmedelsexpert Kjell Ivarsson.

Globalt står matsvinnet för hela åtta procent av växthusgaserna, till skillnad från flyget som står för 3-5 procent.
Ett svenskt hushåll beräknas dessutom kunna spara 3 000-6 000 kronor årligen genom att slänga mindre mat.

Att minska matsvinnet gör alltså dubbel nytta, men trots det ökar svinnet i Sverige enligt vissa källor.
– Dels beror det på att maten är för billig i Sverige, bonden får helt enkelt inte tillräckligt betalt för sina råvaror. I dag står maten för endast 12-13 procent av hushållets inkomst, att maten är så billig gör att den helt enkelt inte värdesätts. Systemet mellan producenter och handel måste förändras och hela livsmedelskedjan ta ett gemensamt ansvar, anser Kjell Ivarsson.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Presenteras av

Annons

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Annons

Annons

Annons

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.