Mer än hälften av plastpåsarna borta

För ett år sedan började Apotek Hjärtat ta betalt för plastpåsarna.
Resultatet?
En minskad användning av plastpåsar med 59 procent.

För ett år sedan började alltså Apotek Hjärtat, hos Ica, ta betalt för sina plastpåsar.
Det har gett resultat med råge. Användningen av påsar har minskat med imponerande 59 procent sedan dess.

Ska man räkna i faktiskt siffror innebär det tio miljoner förre plastpåsar.
Räknar man om det till vikt handlar det om en minskad plaståtgång på 65 ton.

– Användningen av plastpåsar har mer än halverats, vilket är ett resultat över förväntan, konstaterar Apotek Hjärtats miljöchef Hanna Flygar.
– Vi uppskattade att var femte kund skulle tacka nej till en påse, men istället har mer än varannan påse försvunnit. Det är fantastiskt att se hur det går att öka medvetenheten kring miljöfrågor, att vi tillsammans med våra kunder kan bidra till ett förändrat beteende i en positiv riktning och i och med det en bättre miljö, summerar Flygar.

Samtidigt som Apotek Hjärtat började ta betalt för plastpåsarna övergick man till påsar av förnybar sockerrörsplast.
Delar av intäkterna från försäljningen går till ett initiativ inom Svenska naturskyddsföreningen kring miljöpåverkan och läkemedel.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Dogman förvärvar butikskedja i Norge

Dogman förvärvar butikskedja i Norge

Nordens största distributör av husdjurstillbehör, Dogman, fortsätter att utöka butiksnätet genom förvärvet av den norska kedjan Buster hund og katt.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.