Mindre matsvinn med digital coach?

Mindre matsvinn med digital coach?
En digital coach ska minska matsvinnet, hoppas Ica. Foto: Pressbild Ica
Mindre matsvinn med digital coach? Det hoppas Ica som genom Icax och foodtechföretaget Whywaste nu testar en digital svinncoach i fyra butiker.

Mindre matsvinn med digital coach? Det hoppas Ica som genom Icax och foodtechföretaget Whywaste nu testar en digital svinncoach i fyra butiker.

Som en del i Icas arbete för minskat klimatavtryck och minskat matsvinn samarbetar Ica genom Icax med foodtechföretaget Whywaste.
Inom ramen för samarbetet testas under hösten en digital svinncoach i fyra Ica-butiker.

Den nya lösningen kan med hjälp av artificiell intelligens (AI) i realtid ge butiksspecifika, databaserade rekommendationer för hur butiken kan förebygga- och minska sitt svinn.
WhyWaste har skapat en digital AI-lösning som med hjälp av ett löpande flöde från flera datakällor från Icas affärssystem i realtid genererar rekommendationer för butiken om hur de ska hantera olika produkter.

Lösningen, tillsammans med existerande system, processer och rutiner, är tänkt att bli en pusselbit i Icas svinnstrategi. För att minska matsvinnet måste vi arbeta i flera led. Exempelvis, en vara som är nära att passera bäst före-datum får rekommendationen att prissänkas eller skickas till köket för att användas i butiksproducerad färdigmat.

Eller så säger coachen till att vid 10.00 ska du grilla fyra kycklingar i rotisseriet, men vid 16.00 är det bra om du kör i gång 13 stycken, för snart kommer försäljningen öka.
Detta är bara några få exempel på flera möjliga rekommendationer kopplat till sortiment, processer och rutiner samt åtgärder i butik, skriver Ica.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Obemannad butik och dito restaurang

I Sjölunda utanför Lidköping samverkar just nu Eatbox, en automatiserad enhet för snabbmat, med obemannade butiken Automat bredvid.

Cloettas nya satsning i Nederländerna

Cloetta planerar en ny fabrik i Nederländerna och en satsning där för den fortsatta tillväxten inom koncernen. Samtidigt läggs tre andra fabriker ned.

Atria och Lithells hakar på ny trend

Nästa generation burgare ska ”smashas” och smashburgaren blir vår nästa hit på burgersidan, menar Atria och Lithells som nu hakar på trendtåget.

Fortsatt oro bland svenska handlarna

Konjunkturavmattning, utbudsproblem och hög inflation bidrar till fortsatt oro inom handeln. Handelsbarometern för maj visar minskad framtidstro.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil