Närodlat – även när Hemköp föder upp nya chefer…

Oron över hur de ska klara sig, glädjen när de tar sina första steg på egen hand, adrenalinkicken när man ser dem fixa något de aldrig knappt vågat tro på själva, det svåra i att frivilligt göra sig själv onödig steg för steg. Och den där gnagande känslan när man inser att man själv inte riktigt behövs längre.
Att vara förälder?
Nej då. Det här handlar om att lära upp butikschefer.

Hemköp Stäket har öppet 8-22 varje dag.
Det behövs.
Jonas Olsson är nämligen butikschef.
Och har man suttit och pratat med honom fem minuter upptäcker man vid en titt på mobilen att det har gått 2,5 timmar så har han samma inverkan på kunderna blir det ju inte mycket tid över till att handla.
Typ.
Butiken, granne med en McDonald´s, har för säkerhets skull en egen drive-thru som det heter på nutidssvenska.
Det har med e-handeln att göra.
Hemköp satsar stort och Hemköp och Jonas här i Stäket är inget undantag och genom denna Hemköps-drive-thru kör man om man valt att hämta upp varorna man e-handlat själv (och betala en tia för servicen) istället för att få dem hemkörda (och betala två tior).
– Det ska vara lite röda-mattan-känsla, förklarar Jonas Olsson över en kopp kaffe.
I direktionsvåningen.
Skojar bara. Vi sitter uppflugna på varsin stol i förbutiken på Hemköp.
Bland kunder som ska lämna in spel, ta en kaffe eller köpa en chokladkaka.

Snabba cash – och vindar

Om inte annat gör ju det att Jonas kan hojta till när mannen bakom disken inte är på plats nog snabbt och det står en kund framför den.
Tålamod är ingen paradgren, erkänner Olsson.
Inte att tala om vem som bestämmer heller.
– Jag bestämmer, säger han.
– Men jag lyssnar väldigt mycket.
Och det där med tålamod har faktiskt blivit bättre. Liksom en hel del annat på det mänskliga planet. Sådant där som händer med oss män när vi blir pappor, till exempel.
Just nu finns det för övrigt mycket att lyssna till.
Förändringens vindar är så snabba att bara vinddraget gör att det tjuter rejält.
Som nu e-handeln.
För vi pratar service som det viktigaste vapnet i kampen om kunderna – men vad händer med servicen om e-handeln tar en tredjedel av vår dagligvaruhandel? Och vad händer med butikerna?
Vi kan ju inte ha affärer och stormarknader av samma slag om var tredje kund eller fler aldrig visar sig utan vi istället får puttra ut till dem med firmabilen fullastad med kassar.
Och vi kan knappast ha personal kvar i den omfattning vi har idag om den inte behövs för att serva fysiska kunder på plats.

Svåra frågor och svar

Men vi ska i vilket fall ha trevliga affärer och gott om personal – serviceinriktad personal – för de som ändå kommer och handlar på plats.
– Svåra frågor, konstaterar Jonas Olsson.
– Inte minst därför att det inte finns någon tid att invänta svaren.
Förr, konstaterar vi och mönstrar raskt på i kategorin någorlunda mogna män, kunde man låta andra göra misstag och sedan när allt mognat hoppa på själv och casha in.
– Man sade och säger att det gäller att vara med när tåget går, konstaterar Jonas Olsson.
– Men vad gör man när det är 30 olika tåg och allihop går samtidigt?
Svårt.
Chansar på att det är SJ som kör och att man hinner i tid i alla fall?
Knappast.
Jag berättar om min yngsta dotter, Klara, och om hur hon frågade mig ”pappa, när du var liten – kunde ni bara ringa till folk som var hemma då?”
– Javisst, säger Jonas och skrattar.
– Och tänker man tillbaka på hur det var när man själv var liten mot idag så är det ju – i andra riktningen – nästan omöjligt att tänka sig hur det kommer att vara om…säg 30 år.
Visst.
Eller fem.
Håhåjaja.

Men anledningen till att vi ses just här just idag just ett stenkast från E18 hittar vi i andra änden av stan om man kör ett par mil till och kommer ut på väg 222 och svänger av vid Nacka forum.
Där invigde Hemköp nyss och där är Joselin Mella butikschef.

Bonusfamiljen?

En av de nya butikschefer och avdelningschefer i koncernen som Jonas Olsson ”fött upp”.
För så är det.
Lite grann som ett föräldraskap. Eller, inte lite utan mycket.
Även i den där lite jobbiga delen i slutet…som alla som har barn som vuxit upp känner igen.
– Man står där och de har tagit över, lyft på egna vingar och man inser någonstans att det är inte de som behöver en längre utan man själv som behöver dem och dyker man upp hos dem så säger de ”jaså, är du här igen!”, summerar Jonas.
Men innan vi definitivt behöver en stödgrupp gör vi som alla riktiga män.
Vi börjar tala om något annat.
Jonas startade branschresan i Vivo men hade drivit ett par kaféer
Nu har han ett decennium som butikschef i Hemköp bakom sig och fler år i koncernen innan dess och har hunnit med att bidra till att starta ett antal unga medarbetares karriärer längs vägen.
– Men det är ett problem att många tror att allt ska gå så snabbt, konstaterar han.
Idol-syndromet.
Vad är väl fem års hårt arbete när man kan slå igenom på tre minuter?
– När det kommer någon ung kille eller tjej och vill jobba extra här så kollar jag om hur hen kan jobba och när och även om de då nämner att det är kvällar och helger som funkar så berättar jag att jag vill att de ska jobba i alla fall en vardag i veckan för att se hur det är en ”normal” dag här.
– Krav direkt, alltså. Det behövs.

Konkret – inte lullull

Det handlar också om att vara konkret.
Att låta samtalen landa i mål, i en plan, i konkreta punkter.
– Vi gör en handlingsplan med de viktigaste delarna vi är överens om. Konkreta mål för till exempel vart man ska ta sig på ett års sikt.
– Och i det här med att uppmuntra en person att utvecklas, gå vidare, ligger också att få han eller hon att tänka på vem som skulle kunna ta över efter hen här, att så att säga själv odla en ”tvåa” och ”trea” på avdelningen.
Då fungerar coachningen i flera led och successionsordningen tryggas nästan lika säkert som i familjen Bernadotte.
Om än under mindre medial uppmärksamhet.
Provspel, är en annan chefsgren.
– Vi är ofta lite för rädda att testa nya saker men en väg att överbrygga det är ju att någon härifrån till exempel kan hoppa in ett par veckor i någon annan Hemköp-butik och styra upp lite idéer. Det tjänar alla på – både individer, affärer och kedjan i stort.
Tydliga mål.
– De som vill testa något, har idéer ska också få chansen – men chanserna och testerna ska vara knutna till verkligheten i butiken. Och fungera kommersiellt.

Säljer det hamburgare?

Min vän Patrik som har några McDonald´s-restauranger brukar kommentera alla idéer med ”det är en kul idé men säljer den fler hamburgare”?
– Exakt. På nedersta raden så är det ju det idéerna måste bidra till.
Axfood-akademin och systemet med butikschefstrainees hyllar Jonas Olsson högt och rent.
Liksom det personliga ansvaret som chef.
Eller, kanske bättre, det personliga intresset.
– Jag dricker inte bira med personalen, säger han.
– Det har vi ett par tillfällen per år när vi gör men annars gör jag det inte. Däremot är jag djupt intresserad av de som jobbar här som personer. Jag vill att de ska må bra, inte bara för att de ska jobba bra utan därför att de är viktiga för mig som människor.
Grunden i allt?
Att man ska trivas på jobbet, vilja gå dit, tycka om att vara där.
– Fabian Bengtsson, du vet han med Siba, sade det där bra när jag lyssnade på honom; ”man ska vissla på vägen till jobbet, inte när man är på väg hem därifrån”.
Så…Jonas Olsson försöker få fler att vissla.
Det är det man ska höra utanför Hemköp på Skarprättarvägen, Stäket.
Som ska överrösta vinddraget från förändringens vindare.
Och skapa nya ledare och chefer.
”Närodlat” hos Hemköp ska inte bara handla om grönsakerna utan lika mycket om de nya gröna cheferna…