Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Noa Potions har gått omkull – likvideras

Det skulle bli en världssuccé med en ny typ av dryck och den svenske grundaren plockade in över 20 miljoner kr via crowdfunding.
Nu läggs satsningen ned och Noa Potions likvideras.

När Noa Fridmark presenterades sin dryckessatsning på Noa Potions förklarade han för Butikstrender att drycken såldes i 16 länder och nu skulle erövra Sverige på allvar. Dessutom pågick förhandlingar om etablering i Kina, förklarade Fridmark.
Han och bolaget drog in 20 miljoner kr på crowdfunding men nu är hela satsningen nedlagd och bolaget likvideras.

Han hade hoppat av karriären, flyttat till en ö med flickvän och hund och kommit på idén om den nya drycken.
– Jag ville ta med mig alla positiva känslor från ön och ge dem en själ i drycken, säger han.

Men succén tog slut för drycken trots att den fick ett snabbt gensvar på crowdfunding-marknaden.
Under måndagen var Breakit först med att berätta att bolaget hamnat i ekonomisk kris och nu likvideras.

När Noa Fridmark gick ut med sin satsning  via Fundedbyme fick han och bolaget snabbt in närmare tio miljoner kr från 191 privatpersoner.
I två efterföljande crowdfunding-kampanjer har ytterligare kapital kommit och totalt har Noa Potions den vägen plockat in mer än 20 miljoner kr.

Men under 2018 hamnade man i en ekonomisk kris och i sin årsredovisning flaggade man för att den kunde bli aktuellt att avveckla hela verksamheten.

Nu är det klart att det blir så. Noa Potions har ansökt om att bli likviderat och det enda praktiska som gör att det dröjer är att Bolagsverket måste vänta in ett korrekt protokoll.

Risken är uppenbar att alla satsade pengar i bolaget går förlorade.
Noa Fridmark, som grundare och största ägare i bolaget, har ännu inte kommenterat situationen.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

Teknikmagasinet i konkurs

Teknikmagasinet ansöker nu om konkurs. Under en tid har man försökt genomföra en rekonstruktion och även haft intressenter som velat

De kan bli Årets matbluff

Rekordmånga kandidater. Fem finalister. Fram till 20 januari kan du rösta på vilken vara som motvilligt ska få utmärkelsen Årets

Ludvig Anderberg tror på Mat.se

E-handeln av mat har stor tillväxtpotential och det egna företaget Mat.se ligger i framkant med smart lösningar. Det anser, möjligen

Vill kartlägga kompetensbehov

Det finns en brist på utbildningar inom kött och chark i Sverige, anser regeringen. Nu vill man genomföra en inventering

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch