Noa Potions har gått omkull – likvideras

Det skulle bli en världssuccé med en ny typ av dryck och den svenske grundaren plockade in över 20 miljoner kr via crowdfunding.
Nu läggs satsningen ned och Noa Potions likvideras.

När Noa Fridmark presenterades sin dryckessatsning på Noa Potions förklarade han för Butikstrender att drycken såldes i 16 länder och nu skulle erövra Sverige på allvar. Dessutom pågick förhandlingar om etablering i Kina, förklarade Fridmark.
Han och bolaget drog in 20 miljoner kr på crowdfunding men nu är hela satsningen nedlagd och bolaget likvideras.

Han hade hoppat av karriären, flyttat till en ö med flickvän och hund och kommit på idén om den nya drycken.
– Jag ville ta med mig alla positiva känslor från ön och ge dem en själ i drycken, säger han.

Men succén tog slut för drycken trots att den fick ett snabbt gensvar på crowdfunding-marknaden.
Under måndagen var Breakit först med att berätta att bolaget hamnat i ekonomisk kris och nu likvideras.

När Noa Fridmark gick ut med sin satsning  via Fundedbyme fick han och bolaget snabbt in närmare tio miljoner kr från 191 privatpersoner.
I två efterföljande crowdfunding-kampanjer har ytterligare kapital kommit och totalt har Noa Potions den vägen plockat in mer än 20 miljoner kr.

Men under 2018 hamnade man i en ekonomisk kris och i sin årsredovisning flaggade man för att den kunde bli aktuellt att avveckla hela verksamheten.

Nu är det klart att det blir så. Noa Potions har ansökt om att bli likviderat och det enda praktiska som gör att det dröjer är att Bolagsverket måste vänta in ett korrekt protokoll.

Risken är uppenbar att alla satsade pengar i bolaget går förlorade.
Noa Fridmark, som grundare och största ägare i bolaget, har ännu inte kommenterat situationen.