Gränshandeln mot Norge fortsätter att slå rekord.
Under 2017 handlade norska besökare för 25,6 miljarder kr i den svenska detaljhandeln.
Det handlar om 13,7 miljoner resor från Norge till Sverige.
Den norska gränshandeln fortsätter att slå rekord, visar en ny rapport från Svensk handel.
Under 2017 gjorde norrmännen av med 25,6 miljarder i den svenska detaljhandeln och shopping är den vanligaste anledningen till att norrmän besöker Sverige.
Under förra året gjorde 13,7 miljoner resor från Norge till Sverige och i nästan 70 procent av fallen var orsaken att handla i Sverige.
Det här och mycket annat framgår av rapporten ”Norsk gränshandelskonsumtion i Sverige 2017” som visar att livsmedel, tobak, alkohol, godis, läsk och kött är topporsaker för norrmännen att passera gränsen.
– Den svenska handeln är attraktiv bland norrmännen. Utbudet av butiker nära den norska gränsen blir allt större och många norrmän ser resan till Sverige som en upplevelse där de kan handla till riktigt bra priser, sade Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk handel, när han på tisdagsmorgonen presenterade rapporten vid ett frukostseminarium.
Svensk handel har också gjort en rapport om gränshandelns framtid som visar på goda utsikter för den norska gränshandeln – trots att handeln står inför en stor omställning med fördjupad digitalisering och växande e-handel.
– Gränshandeln trotsar den snabbt växande digitaliseringen och fortsätter att visa stark tillväxt. För vissa kommuner nära den norska gränsen är handeln en motor som skapar många jobb och stora skatteintäkter, sade Mats Hedenström om rapportens slutsatser.
Läs mer om rapporterna och om den svenska gränshandelns betydelse i nya magasinet, Butikstrender 6/2018