Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Nu är var tionde öl alkoholfri

Sommaren 2019 har förlängt och förstärkt trenden.
Det är alkoholfritt som gäller alltmer.
Nu är snart var tionde öl i Sverige alkoholfri.

Den alkoholfria trenden har pågått några år på ölsidan och exploderade fullständigt sommaren 2018.
Men den har fortsatt att rulla på och alkoholfri öl ökar alltmer i popularitet.

Nästan var tionde öl som säljs i handeln idag är alkoholfri och andelen fortsätter att öka.
Svensk dryckesstatistik, som Sveriges bryggerier står bakom, visar att försäljningen av alkoholfri öl steg med inte mindre än 41 procent under 2018.

– Vi får hela tiden starka signaler om att alkoholfritt vinner i olika sammanhang där konsumenten vill kunna njuta av den goda smaken av öl men inte vill ha alkoholen, säger Karin Atterfors, marknadschef för öl på Carlsberg Sverige i en kommentar.
Ett ökat hälsointresse, att alltfler vill undvika alkohol likväl som andra droger anges som förklaringar men även och i allt högre grad att bryggtekniken för alkoholfritt utvecklats.

Idag gör man starköl som vakuumdestilleras eller avbryter en kalljäsning och kan så utveckla en fullödig ölsmak utan att den tyngs av alkohol.

Förloraren på utvecklingen? Ja, om folkhälsan är den stora vinnaren så är lättölen förloraren på produktsidan.
Idag säljs mer alkoholfri öl än lättöl och det är inte alltför dramatiskt att påstå att lättölen inom överskådlig tid drar sin sista suck.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

Teknikmagasinet i konkurs

Teknikmagasinet ansöker nu om konkurs. Under en tid har man försökt genomföra en rekonstruktion och även haft intressenter som velat

De kan bli Årets matbluff

Rekordmånga kandidater. Fem finalister. Fram till 20 januari kan du rösta på vilken vara som motvilligt ska få utmärkelsen Årets

Ludvig Anderberg tror på Mat.se

E-handeln av mat har stor tillväxtpotential och det egna företaget Mat.se ligger i framkant med smart lösningar. Det anser, möjligen

Vill kartlägga kompetensbehov

Det finns en brist på utbildningar inom kött och chark i Sverige, anser regeringen. Nu vill man genomföra en inventering

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch