Nu ska fler lära av Picadeli

Med sin digitaliserade salladsbar har Picadeli intagit ett flertal europeiska marknader.
Idag finns över 2 100 Picadeli-salladsbarer i Europa.
Expansionen väcker intresse och nu ska vd David von Laskowski tala på brittiska evenemanget IGD Live i London.

Branschevenemanget IGD Live fokuserar på kommersiella frågor som påverkar livsmedelsbranschen och syftar till att hjälpa företag skapa och planera för tillväxt.
Därför samlar IGD Live ledande experter inom livsmedelsbranschen, exempelvis Fiona Dawson, global direktör för Mars Food, Jason Terry, vd på Storbritanniens största dagligvarukedja Tesco, och Paul Mills-Hicks, livsmedelschef på stormarknadskedjan Sainsbury.
Picadelis vd David von Laskowski är en av experterna inom kategorin food-to-go. Han ska tala om vägen från svensk salladsbar till ett europeiskt food tech-bolag.

– Vi är europeisk marknadsledare med vår digitaliserade salladsbar och förmodligen det mest exporterade matkonceptet från Sverige efter Ikea, säger von Laskowski.
– Det finns ett stort intresse från globala livsmedelsaktörer som både är intresserade av vårt matkoncept, och som vill ta del av vår expertis inom food-to-go.

– Vårt erbjudande bestående av god och nyttig convenience-mat ligger helt rätt i tiden och därför är vi ett attraktivt koncept för kedjorna i Europa. Vi driver matgäster in i butikerna och ökar samtidigt våra kunders omsättning och lönsamhet, säger David von Laskowski.
Rubriken på hans föredrag är “Från en svensk salladsbar till ett europeiskt food tech-bolag”.

– Matsektorn är Europas största sektor men den har inte digitaliserats i samma utsträckning som andra industrier. Det har tagit längre tid för livsmedelsföretag att nyttja teknologi för att utveckla sina affärsmodeller och värdekedjor, påpekar von Laskowski.
– Picadeli är ett undantag, vi var tidiga med att digitalisera våra processer och implementera teknik för att underlätta för butikspersonalen i hanteringen samt säkerställa att maten höll rätt kvalitet.