Ny teknik mäter temperaturer

Automatiserad temperaturbevakning – istället för den manuella mätning i kylar och frysar som många fortfarande gör.
Det handlar om nya tjänster från Epishine och Temponline.

I tusentals livsmedelsbutiker i Sverige kontrollerar man dagligen temperaturen i kylar och frysar manuellt, skriver solcellsföretaget Epishine i ett pressmeddelande.
Det vill man ändra på.
I samarbete med Temponline erbjuder Epishine digital temperaturbevakning i ett samarbete där man får bort batterier i butikssensorer.

De sensorer som övervakar temperaturen i frys- och kyldiskar kommer i samarbetet med butik att förses med Epishines solceller som genererar sin elektricitet med hjälp av inomhusljus.

Med Temponlines lösning får butikerna tillgång till automatiserad temperaturbevakning i kylar och frysar och samarbetet med Epishine erbjuder energilösningen.
– Våra tunna och formbara solceller är optimerade för att maximera energiupptagningen från inomhusljus. Det innebär både en kostnads- och tidsbesparing, då solcellerna dels är billigare än batterier, dels inte behöver bytas ut som batterier behöver, förklarar Mattias Josephson, vd för Epishine.

– Med solcellsdrivna sensorer får vi ett mer hållbart och starkt erbjudande och vi vet att det finns ett stort behov hos mindre företag som hanterar livsmedel. Vår lösning innebär att de kan plocka bort ett av alla måsten i vardagen, manuell temperaturmätning av kylar och frysar, påpekar Temponlines vd Jens Jensen.

I början av mars installerades de första fältprototyperna hos ICA Nära Marcus i Väderstad.
– För oss innebär detta helt klart en besparing av både tid och resurser. Dessutom är det spännande att få ta del av en ny teknik som hjälper oss, säger Marcus Andersson på ICA Nära Marcus.

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Klassikern pappersbaserat förpackad

Klassikern pappersbaserat förpackad

En svensk klassiker i form av Scan falukorv på 800 g-ring, blir nu pappersbaserat förpackat i en innovation från Mondi, istället för i dagens plast.

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar bygger ett nytt samarbete. Det tar sin utgångspunkt i snögubben Valle som finns på Skistars destinationer och som nu blir glass.

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

En tredjedel svarar ”mer än 50 gånger per dag”, var femte 18-29-åring ”mer än 100 gånger per dag”. Det gäller hur ofta vi svenskar kollar mobilen.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.