Picadeli satsar i Tyskland

Livsmedelskoncernen Greenfood, som äger Picadeli, satsar ytterligare internationellt.
Nu har man skrivit ett avtal med tyska jätten Rewe för den tyska marknaden.

Livsmedelskoncernen Greenfood startade satsningen på Picadeli för ett decennium sedan.
Idag omsätter man 5 miljarder kr och siktar utanför Sverige genom det nya avtalet med Rewe som på dagligvaru- och convenience-sidan har ungefär 9 000 butiker.

I Sverige har Picadeli blivit en succé och sålde förra året 38 miljoner sallader – eller om man räknar i tid 1,2 sallader per sekund dygnet runt.
Idag är hela verksamheten digitaliserad fullt ut så att Greenfood har exakt koll på alla varor i alla butiker där man finns utifrån åtgång, hållbarhet och annat.

På den svenska marknaden finns det idag 1 250 salladsbarer med Picadelis namn och dessutom 1 850 salladsbarer på sex andra europeiska marknader.
Totalt har man 120 olika artiklar/varor i sina salladsbarer men då är det ett grundsortiment som sedan är anpassat till lokala smakreferenser.

Hos tyska Rewe har Picadeli testat sina produkter i 15 butiker under ett halvår.
Den merförsäljning det gav övertygade det tyska bolaget och Picadeli har nu exklusivitet på området hos Rewe under en femårsperiod framöver.