Andelen returvaror i e-handeln har betydande
effekter på miljön.
Särskild hög är andelen inom e-modehandeln.
Det konstaterar man vid Handels i Göteborg.
Det är ett två år långt forskningsprojekt vid Handels i Göteborg som nu
redovisas.
Projektet har letts av Sharon Cullinane som är professor i hållbar logistik och
Michael Browne, professor i logistik och urbana godstransporter.
Man konstaterar att konsumtionen inom e-modehandeln lett till ett osunt
kundbeteende.
Kunder tenderar att systematiskt överbeställa varor för att sedan returnera
flera av dem.
– Vi valde att titta på modebranschen på grund av den stora mängden
returnerade varor, och att många returer skickas över nationsgränser för att
hanteras, berättar Sharon Cullinane.
– I genomsnitt returneras 22 procent av alla kläder som köps online i Sverige,
men andelen varierar mellan 18 och 60 procent. Till exempel returnerar unga
människor mer kläder än äldre, och kvinnor mer än män. Och trendiga plagg
returneras mer än basplagg, sammanfattar Cullinane.
Enligt henne kan miljöpåverkan minskas genom att få kunderna att förstå och
agera mer ansvarsfullt.
Dessutom behöver företagen hitta nya sätt att ta hand om returer mer effektivt
vid sidan av att transportföretagen behöver förbättra effektiviteten och växla
till transporter med mindre miljöpåverkan.

Osäker kunskap om val av hälsosam mat
En undersökning Brödinstitutet låtit göra visar att många är osäkra och har dålig kunskap om vilken mat som egentligen är hälsosam och klimatsmart.