Så ska finska köpcentrum överleva

Handeln flyttar till nätet – i Finland som i Sverige.
Men i Finland satsar man på att bli ”online resistent” när den fysiska handeln ska stöttas.

Mat, lek och upplevelser. Så ska Finland rädda handeln i fysisk form när kunderna redan i allt högre grad köpt varorna på nätet.
Även i Finland planeras – trots e-handeln – nya köpcentra och gamla byggs ut och uppdateras.

Nu dyker till exempel högkvalitativa restauranger upp i köpcentrum. I centrala Helsingfors har köpcentret Kamppi en hel våning med restauranger och i andra centrum satsar man på restauranger som ska locka kunder även när affärerna hunnit stänga.

Tanken när finska köpcentrum ovandlas är att bli ”online resilient”, det vill säga att skapa upplevelser, utbud och tjänster som inte påverkas av e-handeln och man tror på alltifrån gratisbarnpassning och motionsaktiviteter för seniorer i köpcentrum till gym, bowling, biografer och annat.

Vid sidan av den mängd affärer och butiker man tror blir kvar även i framtiden tror man i Finland också på att ha exempelvis bibliotek och hälsovård i köpcentrum.
Läs mer om detta i Butikstrender 3/2018.

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.