Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Så ska nya livsmedelsjobb skapas

Livsmedelskedjan ska växa. Exporten ska öka.
Då skapas också nya jobb.
Nu ska de inblandade parterna lyfta frågan på allvar.

Det finns en nationell livsmedelsstrategi för Sverige som fastslår att livsmedelskedjan ska växa och att livsmedelsexporten ska öka.
Livsmedelsindustrin är redan idag Sveriges fjärde största industrisektor och Livsmedelsföretagen har målet att fördubbla livsmedelsexporten – till 100 miljarder kr årligen – till år 2025.

Nu ska ett nytt projekt kartlägga var behoven av nya jobb finns inom jordbruk, trädgårdsnäring och livsmedelsförädling.
Livsmedelsföretagen, LRF, Hushållningssällskapet, Arbetsförmedlingen, Bemanningsföretagen och SLA Arbetsgivarna ska gemensamt kartlägga behoven. Samtidigt ska man se var utbildningsinsatser kommer att behövas.

– Livsmedelsstrategin innebär att råvaruproduktionen och livsmedelsförädlingen ska växa, då ökar också behovet av personal med rätt kompetens, skriver LRF:s vice vd Anders Holmestig och Livsmedelsföretagarnas tf vd Anders Canemyr i ett gemensamt uttalande.
– Tillsammans med Arbetsförmedlingen ska vi förbättra möjligheterna för företagen att hitta rätt arbetskraft.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Presenteras av

Annons

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Annons

Annons

Annons

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.