Santa Maria skrotar konservburken

Santa Maria byter nu förpackningar för sin kokosmjölk.
Liksom andra företag övergår man till kartong vilket kraftigt minskar koldioxidutsläppen.

Finskägda Santa Maria, med stor försäljning i Sverige, tar ett nytt klimatsmart steg när man nu byter förpackning på sin kokosmjölk.
Den hittillsvarande konservburken ersätts av kartong vilket tar bort 81 procent av koldioxidutsläppen från förpackningen, enligt företag som i absoluta tal säger att det minskar utsläppen av växthusgaser med 796 ton.

Kokosmjölken är en storsäljare inom den växande asiatiska kategorin i Norden.
Nu vill Santa Maria ge produkten en fylligare smak samtidigt som den blir mer klimatsmart.
– Att som matföretag arbeta med hållbarhet innebär att ta ansvar för hela kedjan, från inköp av råvaror till färdig produkt, säger Therese Arvidsjö som är hållbarhetschef för ägarföretaget Paulig.
– Samtidigt erbjuder vi konsumenten en ännu godare produkt, fri från tillsatser och med fylligare smak, påpekar hon.

De nya kokosmjölksförpackingarna består till 72 procent av växtbaserat material.
De finns i butik från nästa vecka, vecka 34.