Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Santa Maria skrotar konservburken

Santa Maria byter nu förpackningar för sin kokosmjölk.
Liksom andra företag övergår man till kartong vilket kraftigt minskar koldioxidutsläppen.

Finskägda Santa Maria, med stor försäljning i Sverige, tar ett nytt klimatsmart steg när man nu byter förpackning på sin kokosmjölk.
Den hittillsvarande konservburken ersätts av kartong vilket tar bort 81 procent av koldioxidutsläppen från förpackningen, enligt företag som i absoluta tal säger att det minskar utsläppen av växthusgaser med 796 ton.

Kokosmjölken är en storsäljare inom den växande asiatiska kategorin i Norden.
Nu vill Santa Maria ge produkten en fylligare smak samtidigt som den blir mer klimatsmart.
– Att som matföretag arbeta med hållbarhet innebär att ta ansvar för hela kedjan, från inköp av råvaror till färdig produkt, säger Therese Arvidsjö som är hållbarhetschef för ägarföretaget Paulig.
– Samtidigt erbjuder vi konsumenten en ännu godare produkt, fri från tillsatser och med fylligare smak, påpekar hon.

De nya kokosmjölksförpackingarna består till 72 procent av växtbaserat material.
De finns i butik från nästa vecka, vecka 34.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

Teknikmagasinet i konkurs

Teknikmagasinet ansöker nu om konkurs. Under en tid har man försökt genomföra en rekonstruktion och även haft intressenter som velat

De kan bli Årets matbluff

Rekordmånga kandidater. Fem finalister. Fram till 20 januari kan du rösta på vilken vara som motvilligt ska få utmärkelsen Årets

Ludvig Anderberg tror på Mat.se

E-handeln av mat har stor tillväxtpotential och det egna företaget Mat.se ligger i framkant med smart lösningar. Det anser, möjligen

Vill kartlägga kompetensbehov

Det finns en brist på utbildningar inom kött och chark i Sverige, anser regeringen. Nu vill man genomföra en inventering

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch