Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela på sociala medier eller via e-post.

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-post

Sex av tio äter vegetariskt en gång i veckan. Svenskar klimatförnekare som äter grönt

Ett land av klimatförnekare där sex av tio äter middag utan kött eller fisk en gång i veckan och som är duktigt på att känna igen vilka förpackningar som går att återvinna eller ej.
Välkommen till Sverige.
Karaktäristiken kommer ur en ny undersökning som Orkla låtit göra.

Nästan sex av tio svenskar – 57 procent – av dem som svarar i undersökningen äter minst en middag i veckan utan kött eller fisk.
Undersökningen det handlar om är Sustainable life barometer som Orkla låtit Ipsos göra. I den har 1 000 svarande från vardera Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen fått svara på dittan och dattan.
Men även om så är fallet i undersökningen är det endast en fjärdedel av svarande svenskar som vill kalla sig vegan, vegetarian eller ens flexitarian, det som på forntidssvenska kallades allätare.
– Livsmedelsindustrin står för en fjärdedel av klimatutsläppen och vi vet att det mest effektiva sättet att minska utsläppen är att skifta till en mer växtbaserad diet. Därför är det viktigt att vi minskar mängden kött vi äter, säger Cecilia Gannedahl hos Orkla Sverige.
31 procent av de svarande svenskarna säger att de äter mindre mängd kött för klimatets skull medan 45 procent erkänner att de inte anpassat sina matvanor.

Halvnöjda, typ
46 procent av de svarande anser att de är nöjda med utbudet av vegetariskt och veganskt i sin livsmedelsbutik – men endast 22 procent anser den tydligen särskilt lockande. Så få, 22 procent, är det nämligen som säger att de blir inspirerade av att köpa vegetarisk eller vegansk mat när de handlar i butiken.
– I Sverige verkar begrepp som ”vegetarian” eller ”flexitarian” vara mycket tätare förknippat med en identitet än vad det är i våra nordiska grannländer, säger Cecilia Gannedahl.
– Trots att relativt få tänker på sig själva som flexitarianer är det i själva verket en majoritet av svenskar som äter som flexitarianer. Det är en mycket bra grund för att bidra till att begränsa klimatförändringarna, konstaterar hon.
Skillnaderna är över huvud taget stora mellan svenska svarande och dem från våra grannländer.

Klimathot? Nej…
Svenskar är mer miljö- och klimatmedvetna än våra grannar, skriver Orkla, och vi är också mer positiva till vegetarisk mat som alternativ till kött. Medan 31 procent av svenskarna alltså äter mindre mängd kött för miljöns skull är det bara 17 procent i snitt i Norden och Baltikum som säger samma sak.
Svenskar är också mer benägna att testa vegetariskt än den genomsnittliga nordbon – även om det är finnarna som kommer högst i den listan. Men 30 procent av de svenskar som svarat har någon gång ätit en vegoburgare.
En kontrast till vår klimatmedvetenhet är att vi har den högsta andelen klimathotsförnekare. Var fjärde svensk i undersökningen säger ja till påståendet ”Jag tror inte att världen är på väg mot en allvarlig klimatkris” vilket är en klart högre andel än i våra nordiska grannländer.
Dock klår vi alla våra nordiska och baltiska grannländer i en gren i undersökningen – det är fler svenskar än någon annan landsgrupp som klarar av att bedöma om en förpackning kan återvinnas eller ej.

 

Vi har över 100 st. nyheter nedanför!

Presenteras av

| Annons |

Föregående
Nästa

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

Annons för dig med smak på livet.

Smakprov? Klicka här.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Senaste nytt

| Annons | 

Föregående
Nästa

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Vi uppdaterar nyheter dagligen.

Läs vårt E-magazine

E-Magazine

För dig som vill veta allt som händer inom dagligvaru- och servicehandeln.

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Leverantörsnytt

| Annons |

Föregående
Nästa

Vill du också synas här?

powered by Typeform

Välkommen till Butikstrender.

| Annons | 

Föregående
Nästa

Anmäl till vårt nyhetsbrev.

powered by Typeform

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Blandad läsning

| Annons |

Föregående
Nästa

Glad läsning önskar redaktionen!

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Snart där!

| Annons | 

Föregående
Nästa

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch