Sju varor står för hälften av svinnet

Banan, äpple, tomat, sallad, paprika, päron och vindruvor.
De sju varorna står för nästan hälften av värdet på svinnet inom frukt och grönt i svenska butiker.
Det visar en ny studie vid Karlstads universitet som presenteras idag.

2017 har bjudit på ett brett spektrum av åtgärder mot matsvinn på alla håll och kanter.
Så brett hade det kanske inte behövt vara.
En studie från Karlstads universitet som presenteras idag visar att sju varor tillsammans står för i princip hälften av värdet på allt svinn inom frukt- och gröntsektorn i våra butiker.

Det är alltså banan, äpple, tomat, sallad, paprika, päron och vindruvor som är ”bovarna” i sammanhanget.
Följaktligen finns det också en stor potential i att minska svinnet genom fokus på dessa sju.

– För butiker kan det vara lönsamt att använda mer personaltid för åtgärder som reducerar svinn av frukt och grönt i butik och därigenom spara både pengar och miljö, säger Lisa Mattsson, doktorand vid Vipp forskarskola på Karlstads universitet.

Hushållens matsvinn är betydligt större än butikernas – men även i butikerna tvingas man slänga stora mängder livsmedel varje år.
Men inom frukt och grönt är det alltså ekonomi och hushållning i att fokusera på åtgärder kring dessa sju varor i första hand.

De sju står alltså för nästan 50 procent av värdet på svinnet inom sektorn när man undersökt tre stora butiker.
85 procent av svinnkostnaden står själva varorna för, sex procent av kostnaden är för avfallshantering och resterande nio procent kostnaden för den arbetstid som går åt för hanteringen.

– Eftersom personalens tid står för en relativt liten del i förhållande till själva produkterna kan det finnas en potential att öka arbetstiden för att kunna reducera mängden av produktsvinn, konstaterar universitetet i ett pressmeddelande.
. En kostnads-nyttoanalys visade att om butikerna skulle dubbla tiden för personal att arbeta med svinnreducerande åtgärder så motsvarar det kostnaden för en tioprocentig minskning av svinnet av frukt- och grönt.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Vi behandlar självklart dina uppgifter enligt GDPR
Läs mer här.

FILM: Årets företagare 2020

Richard Bergfors, norrbottning och vd för Max burgers, är årets vinnare av priset ”Årets företagare”, vilket delas ut av organisationen Företagarna.

Dressmann och Cubus stänger

Cubus i centrum av Gävle läggs ned. Dressmann avvecklas i Sandviken. Varnergruppen fortsätter linjen med neddragningar och butiksstängningar.

Ikea vägrar Black friday

Istället för att hänga på Black friday ska Ikea göra något hållbart av den svarta fredagen genom att köpa tillbaka Ikea-varor från kunder den dagen.

Framtidstron på väg tillbaka

Framtidstron i både butiks- och e-handeln ökar i oktober, konstaterar Svensk handel som ser en mer positiv attityd både i näthandel och fysisk handel.

Lidl vänder – startar kundklubb

Lidl har varit den enda stora dagligvarukoncern i Sverige som saknat lojalitetsprogram. Nu ändrar man sig och startar Lidl plus, igång 19 oktober.

City Gross hyr in influencers

City Gross tar ett nytt grepp genom att köpa utrymme hos lokalt förankrade så kallade micro-influencers med ambitionen att ”komma närmare kunderna”.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.