ANNONS

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Social butik ihop med Axfood

Göteborg ska få sin första sociala franchisebutik.
Det sker i samarbete med Axfood.
Och eftersom vi talar Göteborg ska butiken heta Maträtt.

Maträtt ska minska matsvinn, fattigdom och ge utsatta chansen i arbetslivet.
Maträtt i Göteborg ska sälja fräscha varor men sådana med skönhetsfel och varor som av andra skäl skänkts från dagligvaruhandeln.

– I grund och botten handlar det om att ta hand om det enorma matsvinn som vi redan i dag får från olika livsmedelsbutiker och grossister. Kan vi omsätta det i en butik där utsatta människor med låg inkomst kan handla till rabatterat pris, så hjälper vi samhället på flera sätt, säger projektledaren Samuel Haugstvedt i en kommentar.

Enligt mönster från andra satsningar ska butiken ha två prissättningar – en för de vanliga kunderna och sedan en rabatterad prisnivå för särskilt utsatta.
Butiken ska drivas som social franchisebutik men med målsättningen att bli ekonomiskt självbärande.

– Vår butik har tre mål. Att minska matsvinnet, bekämpa matfattigdomen bland utsatta människor och att stötta personer att närma sig arbetsmarknaden genom arbetsträning, säger projektledaren Samuel Haugstved.

Axfood är medgrundare i projektet och kommer att skänka varor genom Willys, Hemköp och Dagab. Butiken kommer också att få bidrag från andra livsmedelsaktörer som Räddningsmissionen arbetar med men man söker nu stöd och finansiering från såväl företag som privatpersoner för att kunna öppna i januari.

ANNONS <- SWAJPA ->

SENASTE NYHETERNA

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch