Social butik ihop med Axfood

Göteborg ska få sin första sociala franchisebutik.
Det sker i samarbete med Axfood.
Och eftersom vi talar Göteborg ska butiken heta Maträtt.

Maträtt ska minska matsvinn, fattigdom och ge utsatta chansen i arbetslivet.
Maträtt i Göteborg ska sälja fräscha varor men sådana med skönhetsfel och varor som av andra skäl skänkts från dagligvaruhandeln.

– I grund och botten handlar det om att ta hand om det enorma matsvinn som vi redan i dag får från olika livsmedelsbutiker och grossister. Kan vi omsätta det i en butik där utsatta människor med låg inkomst kan handla till rabatterat pris, så hjälper vi samhället på flera sätt, säger projektledaren Samuel Haugstvedt i en kommentar.

Enligt mönster från andra satsningar ska butiken ha två prissättningar – en för de vanliga kunderna och sedan en rabatterad prisnivå för särskilt utsatta.
Butiken ska drivas som social franchisebutik men med målsättningen att bli ekonomiskt självbärande.

– Vår butik har tre mål. Att minska matsvinnet, bekämpa matfattigdomen bland utsatta människor och att stötta personer att närma sig arbetsmarknaden genom arbetsträning, säger projektledaren Samuel Haugstved.

Axfood är medgrundare i projektet och kommer att skänka varor genom Willys, Hemköp och Dagab. Butiken kommer också att få bidrag från andra livsmedelsaktörer som Räddningsmissionen arbetar med men man söker nu stöd och finansiering från såväl företag som privatpersoner för att kunna öppna i januari.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Mat.se levererar nyårsmat från krogen

Mat.se levererar nyårsmat från krogen

Från och med denna vecka lanserar Mat.se en tillfällig onlinebutik för beställning av en nyårsmiddag. Det är en utvidgning av konceptet restaurangmat.

Ny adblocker döljer snabbmatsreklam

Ny adblocker döljer snabbmatsreklam

Simple feast lanserar en ny adblocker som ersätter digitala annonser med bilder på grönsaker för att belysa snedfördelningen inom reklamen.

Pressbyrån öppnar helt obemannad

Pressbyrån öppnar helt obemannad

Reitan convenience, som äger Pressbyrån, tar nu ett steg till och öppnar en helt obemannad butik som är placerad utanför Mall of Scandinavia i Solna.

Swisha en bit ost under december

Swisha en bit ost under december

Nu erbjuder Västerbottensost en möjlighet att swisha mittbiten av en ost för 200 kr till någon man vill ge en bit ost som gåva.

Tegnell och Sjöstedt julens favoriter

Tegnell och Sjöstedt julens favoriter

En känd svensk person vid julbordet hemma? I så fall är Anders Tegnell den mest önskade. Tvåan? Mer överraskande förre vänsterledaren Jonas Sjöstedt.

40 procent färre på Black friday

40 procent färre på Black friday

Köer från och till men totalt sett färre än tidigare. Det handlar om Black friday där Triangeln i Malmö rapporterar betydligt färre besökare än 2019.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.