Sociala medier förbi print

En ny global studie säger att sociala medier kommer att gå förbi tryckta media när det gäller annonsinvesteringar och att det kommer att ske innan år 2019 är slut.

Det är Zenith media och deras studie ”Advertising expenditure forecasts” som nu kommer med den prognosen på global nivå.
Tv kommer att ta åt sig mest av annonsinvesteringarna även nu, följt av Sök men sedan kommer sociala medier att sno åt sig bronsplatsen och gå förbi print och det innan år 2019 är över, enligt Zenith media.

Sociala medier kommer vid årsskiftet att stå för 20 procent av annonsinvesteringarna, print för 13 procent, förutspår man.
Det är i så fall första gången som sociala medier drar till sig mer än tryckta media globalt.

Vad det handlar om i rena pengar?
Tja, en hyfsad slant får man väl säga och den stora penninghögen hamnar inte oväntat hos Facebook, Twitter och Instagram.
Sociala medier kommer i år att, enligt samma källa, ta in 84 miljarder dollar i annonsintäkter, tryckta media 69 miljarder dollar.